Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Morten Fastvold vil at folk skal tenke kritisk selv. Derfor blir det mer øvelser og samtale enn lange foredrag, lover han.

Morten Fastvold vil at folk skal tenke kritisk selv. Derfor blir det mer øvelser og samtale enn lange foredrag, lover han.

HEF tilbyr lærerkurs i kritisk tenkning

Kritisk tenkning er ikke en del av lærerutdanningen. Det synes Human-Etisk Forbund er synd.

Publisert:

Ifølge læreplanen for den norske grunnskolen, innebærer kritisk tenking "å prøve om forutsetningene for og de enkelte ledd i en tankerekke holder". I skolens nye formålsparagraf fra 2008 står det at "elevane og lærlingane skal lære å tenkje kritisk og handle etisk og miljøbevisst".

Til tross for dette er ikke kritisk tenkning et eget tema i lærerutdanningen. Det mener skolerådgiver i Human-Etisk Forbund, Hans Christian Nes, er synd.

- Metodisk kritisk tenkning har lært oss mennesker nærmest alt vi i dag har kunnskap om. Likevel er det lav bevissthet rundt dette. Å tenke rasjonelt og kritisk omkring bestemte temaer, er ikke noe vi gjør uten videre. Det krever trening, sier han.

Kritisk tenkning krever innsats

Ifølge nettsida som annonserer kurset er kritisk tenkning et sentralt begrep i filosofien, og noe mange vil mene utgjør kjernen i det å filosofere.

Kursbeskrivelsen understreker at hvis vi med tenkning mener det å kunne bruke vår rasjonelle evne bevisst og kritisk, så krever dette trening.

- Å holde fast ved en tanke og undersøke den med hensyn til holdbarhet og konsekvenser, krever anstrengelse og konsentrasjon, hevdes det.

Mange har et svevende forhold

For å bøte på den lave bevisstheten, arrangerer Human-Etisk Forbund i høst et kurs i kritisk tenkning. Kurset holdes av filosof Morten Fastvold. I 2009 ga han ut boka "Kritisk tenkning - sokratisk samtaleledelse i skolen".

Fastvold forteller at kurset i stor grad vil være samtalebasert.

- Den beste måten å lære seg kritisk tenkning på, er å tenke kritisk selv. Derfor vil jeg gå gjennom en del metoder og gruppeøvelser som lærerne senere kan bruke i klasserommet. Metoden innebærer blant annet at læreren må gå ut av sin vante rolle og heller veilede elevene til å resonnere selv, sier han.

Kurset vil være basert på Fastvolds bok, samt en supplementsbok med mer praktisk orienterte øvelser. Kursholderen synes, i likhet med Hans Christian Nes, det er trist at lærerutdanningen pr. i dag ikke inneholder noe om kritisk tenkning.

- Ideelt sett burde man sette av en uke til dette, i det treårige lærerstudiet. Jeg tror dessverre det er mange lærere som har et ganske svevende forhold til hva kritisk tenkning handler om. Det bør vi gjøre noe med, sier han.