Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
I Muslimsk studentsamfunn bruker noen hijab, mens andre ikke gjør det. - Det er helt frivillig, sier Bushra Ishaq (i grønt). Foto: Foto: Arne Ove Bergo/Dagsavisen.

I Muslimsk studentsamfunn bruker noen hijab, mens andre ikke gjør det. - Det er helt frivillig, sier Bushra Ishaq (i grønt). Foto: Foto: Arne Ove Bergo/Dagsavisen.

Har aldri fått en negativ kommentar

Hijab-forkjemper Bushra Ishaq bruker ikke hijab selv. - Det er helt uproblematisk. Jeg får bare støtte fra andre muslimer, sier hun til Fritanke.no.

Publisert:

Sist oppdatert: 07.05.2009 kl 10:37

Bushra Ishaq er leder av Muslimsk studentsamfunn. I denne rollen kjemper hun for muslimske kvinners rett til å bruke hijab, blant annet hvis de vil inn i politiet.

Men i motsetning til mange andre muslimske kvinner, bruker ikke Bushra Ishaq hijab selv. Når Fritanke.no spør hvorfor hun ikke retter seg etter denne angivelige "muslimske plikten", slår hun fast at det er opp til hver enkelt hvilke "plikter" man ønsker å følge.

- Hijab-påbudet i Koranen kan sammenlignes med påbudet om at alle menn må ha skjegg. Det er mange muslimske menn som ikke følger dette påbudet, og det er mange kvinner som ikke følger påbudet om å bære hijab. Selv om det ikke er noen tvil om at dette er en "religiøs plikt", er det opp til hver enkelt muslim om de vil følge den. Det er åpenbart i Koranen at det ikke er noen tvang i religionen, sier hun.

- Hvorfor bruker du ikke hijab selv?

- Jeg ønsker ikke å gå inn på mine personlige grunner. Men jeg kan si rent generelt at hvis det er noe press i noen retning, så er det det norske samfunnet som presser muslimske kvinner til ikke å gå med hijab. Muslimske kvinner med hijab blir utsatt for systematisk diskriminering. Jeg kjenner mange som dropper hijaben for å unngå dette. Denne tvangen ønsker jeg å bekjempe, sier Ishaq.

Hun beundrer kvinner som tross denne systematiske diskrimineringen velger å gå med hijab.

- For mange er dette en markering av retten til å velge selv. Mange har faktisk i det siste begynt å gå med hijab i strid med det familien ønsker, som en del av den religiøse selvrealiseringen og selvbestemmelsesretten. Så det inntrykket som er i opinionen om at "muslimske kvinner tvinges til å bruke hijab" er helt feil, understreker Ishaq.

Har aldri blitt kalt "dårlig muslim"

Bushra Ishaq sier at hun aldri har opplevd å bli kalt en "dårlig muslim", fått andre former for negative kommentarer eller opplevd sosialt press internt i det muslimske samfunnet, fordi hun ikke bruker hijab.

- Nei, det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har opplevd. Men det er viktig å erkjenne at enkelte muslimer uten hijab eller skjegg blir diskriminert eller møtt med en nedlatende holdning innad i særskilte miljøer, og det ønsker jeg å bekjempe på det sterkeste, sier hun.

Ishaq understreker at for henne, er dette en kamp for individets selvbestemmelsesrett.

- Jeg mener alle må ha rett til å kunne bruke hijab uten å måtte oppleve diskriminering. Derfor er dette en feministisk kamp for meg. Vi muslimske kvinner er ikke noen viljeløse nikkedukker. Vi er moderne mennesker som ikke finner oss i å bli sett ned på. Det er ganske enkelt hva dette handler om, konstaterer hun.

- Vet du hvor stor andel av alle muslimske kvinner som bruker hijab?

- Jeg har ingen klare tall, men mitt inntrykk er at rundt halvparten bruker det. Den andre halvparten lar være, og det er som sagt fullstendig akseptert internt i miljøet i motsetning til hva de fleste ikke-muslimer tror, sier hun.

U-islamsk å fordømme

Ishaq håper at når hun nå sitter på ledervervet i en muslimsk organisasjon, kan hun sende viktige signaler innad i miljøet om at slike holdninger ikke har noen aksept i Norge.

- Troen er noe av det mest intime til ethvert menneske, der man utvikler seg personlig ut fra sitt eget åndelige perspektiv. Ingen har rett til å dømme hverandre. Det ville i så fall være helt u-islamsk, fordi det ikke er mennesker som dømmer, men Gud alene. I tillegg ville det være dobbeltmoralsk om man kjempet for toleranse for hijabkledde kvinner i storsamfunnet, mens man diskriminerte kvinner uten hijab innad. Heldigvis er ikke dette et problem for norske muslimer. Jeg er selv en innvalgt muslimsk leder uten hijab med stor støtte fra blant annet ledelsen i Islamsk Råd Norge, sier hun.

Gule: - Ishaqs erfaringer kan ikke generaliseres

Bushra Ishaqs generelle bekrivelse av situasjonen er ganske annerledes enn inntrykket mange ikke-muslimske nordmenn sitter med. Islam-ekspert Lars Gule vil ikke si at Ishaq skjønnmaler situasjonen.

- Det er vanskelig for meg å si at hennes opplevelser er feil. Hvis dette er riktig, betyr dette at det muslimske miljøet er mer mangslungent enn mange tror. Men det er samtidig ingen tvil om at det er stor grad av tvang rundt hijab-bruk i mange muslimske miljøer, sier Gule.

Han viser blant annet til Gerd Fleischer i Selvhjelp for innvandrere og flyktninger (Seif) som hevder at hun daglig har gråtende jenter inne på sitt kontor som har fått juling fordi de ikke har brukt hijab.

- Utallige unge jenter har fortvilet fortalt meg at hvis de ikke har hijaben på seg til enhver tid, får de juling. Disse våger ikke å stå fram i den offentlige debatten, sa Fleischer til Vårt Land i mars.

Lars Gule understreker at både Ishaq og Fleischer sannsynligvis har rett begge to.

- Det finnes nok miljøer hvor dette er helt frivillig, som Ishaq beskriver, og miljøer hvor du får juling hvis du ikke bruker hijab, som Fleischer beretter om. Men det store flertallet befinner seg nok ett sted i mellom. Her trues det ikke med vold, men folk er underlagt et mildt sosialt konformitetspress der sanksjonene er ulike grader av sosial utestengelse, sier han.

HTML .fb_share_link {
PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 20px; BACKGROUND: url(http://static.ak.fbcdn.net/images/share/facebook_share_icon.gif?2:26981) no-repeat left top; PADDING-BOTTOM: 0px; PADDING-TOP: 2px; HEIGHT: 16px
}

Del på Facebook