Sju historier om trosoppgjør

– En tror ikke lenger, men troen sitter i kroppen: Har jeg nå gjort noe galt? Kan det være at jeg blir rammet av noe? Du bærer med deg et traume som det kan ta tid å bearbeide. Et traume som er på et annet plan enn det rent kognitive, sier Lars Danbolt leder ved Religonspsyokologisk senter i Sykehuset Innlandet. FOTO: Tommy Angelsnes

Sju historier om trosoppgjør

Hver dag mister religiøse mennesker sin tro. For noen skjer det i form av et dramatisk brudd, for andre fører tvilen gradvis til oppvåkning. Ofte oppleves det frigjørende.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.12.2015 kl 14:52

«Gud, takk for meg.» For noen en brått såre enkel setning. Samtidig en avskjed det kan ta andre år å tenke, og lenger å si høyt. Hvordan er det å forlate en tro? Og hva er det egentlig en sier farvel til når en bryter med et gudsbilde?

Ulike opplevelser

Lars Danbolt, professor i praktisk teologi ved Menighetsfakultetet og leder ved Religionpsykologisk Senter i Sykehuset innlandet kan fortelle at den klassiske forskningen på feltet omvendelse særlig har konsentrert seg om de spontane endringene. Og da i retning mot og ikke bort fra kristentro. Dette er i endring.

– Det som er vanligere å fokusere på nå, er disse endringene som går over tid. Verdiene eller verdisettene en har kommer under press og endres. Det kan også være store påkjenninger i livet som gjør at en må endre verdiene sine. Det kan være at en på bakgrunn av hendelser og livserfaringer stiller disse grunnleggende livsspørsmålene på nye måter: Hva er meningen med det hele? Hva er døden? Hva skjer med meg når jeg blir eldre?

Hvordan endringene oppleves for den enkelte vil være sammensatt og avhengig av hvilken religiøs bakgrunn en kommer fra. Det vil være forskjell på å bryte ut av tradisjonell protestantisk eller katolsk kristendom og islam, Jehovas vitner, Smiths venner eller andre religiøse bevegelser.

Sju trosoppgjør

Vi har snakket med flere mennesker som på hvert sitt vis har tatt et trosoppgjør.
Intervjuene er publisert i en forkortet utgave i Fri Tanke på papir. Her publiseres de i sin helhet.

Siste nytt i Reportasje

Solhjell: – Paradoks at HEF virker mer opptatt av religion enn å fremme det sekulære

Bård Vegards Solhjell (SV) i samtale med HEFs fagsjef Bente Sandvig: – Min forventning er at HEF kjemper for en krystallklar sekulær stat og et samfunn der religionen spiller en tilbaketrukket rolle.

De skjulte sufiene

– Vi har en tendens til å betrakte Vesten og den islamske verden som absolutte motsetninger, som materie og antimaterie. I virkeligheten har vi en lang historie med krysspollinering, sier Mark Sedgwick.

Anklages for kirkelig råkapitalisme

– Kirkefondet er monopolkapitalisme på sitt verste, sier ordføreren i Lyngen til Fritanke.no. Han hevder å ha minst 50 ordførere med seg i en protest mot Opplysningsvesenets fond (OVF).

 
Bra oppmøte for March for Science i Trondheim

Rundt 400 marsjerte for vitenskap i stiftsstaden på lørdag.

- HU er verdens beste organisasjon for ungdom!

Engasjement, godt sosialt miljø, fellesskap og kunnskap – det er hva ungdom finner i Human-Etisk Forbunds ungdomsorganisasjon. Andrine Løvvold Kristoffersen (16) kom helt fra Tromsø til Oslo for å være med på vårseminar og kampanjestart.

Albions nye barbarer: Historien om Kindred of the Kibbo Kift
Annonse
Annonse
Annonse