– PR-bransjen er blitt vår gode fiende

Elin Ørasæter (f.v.), Morten Meyer og Jette Christensen (Ap) møttes til debatt om PR og politikk i går. Ingen av paneldeltakerne mente at First House er en trussel for demokratiet. FOTO: Frida Skatvik

– PR-bransjen er blitt vår gode fiende

Omdømmebygging og kommunikasjonsstrategier fra tidligere politikere selger som aldri før. Er det et demokratisk problem? Nei, mente gårsdagens debattanter på Litteraturhuset.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
07.11.2014 kl 11:31

Det er ingen hemmelighet at avdankede statsråder- og sekretærer ofte søker seg til PR-bransjen når den politiske karrieren tar slutt. Én av ti tidligere statssekretærer jobber for PR-bransjen, og av de ulike kommunikasjonsselskapene er det First House som tiltrekker seg flest: Seks rødgrønne regjeringstopper jobber i dag for PR-byrået.

Siden First House ble opprettet i 2010, har byrået vokst seg stort. Økt etterspørsel etter mediehåndtering og omdømmebygging er heller ikke et særnorsk fenomen. På kundelisten til pr-rådgiveren Tony Blair står blant andre Kazakhstans president, som får dyre råd om hvordan å takle regimemotstandere.

Også i Norge er PR-byråene blitt beskyldt for å løpe udemokratiske interesser i ærend. Da politisk redaktør i Aftenposten, Harald Stanghelle, skrev at kinesiske myndigheter var involvert i en First House-orkestrert svertekampanje mot Jagland, ble avisen felt av PFU for brudd på god presseskikk.

– Med gode, men ubekreftede rykter kan jeg avsløre at Stanghelle var kanon dritings da han skrev dette, sier Elin Ørjasæter, som også kan avsløre at hun selv har vært ansatt i First House i to uker, men sluttet fordi det var «kjedelig».

Hun mener PR-bransjen er blitt vår nye gode fiende.

– En annen ting jeg ikke skjønner er hvorfor alle journalister tror at folk i PR-bransjen utnytter sitt gamle nettverk. Det er ikke slik det fungerer. Det er håndverk, kunnskap og profesjonalitet som teller, mener Ørjasæter.

Selger kortere vei til beslutningsapparatet

Morten Meyer, som tidligere har vært statsråd for Høyre og nå er kommunikasjonsrådgiver i First House, virker godt tilfreds med støtten. Men at jobben hans er kjedelig, vil han tilbakevise:

– Vi hjelper personer med å manøvrere seg i et politisk landskap som oppleves som ugjennomtrengelig. Ofte blir politikken pakket inn i et språk som er vanskelig å forstå. Og hvis noen lurer på hva som gjør jobben min verdifull, så er det nettopp at jeg hjelper kunder med å bryte inn gjennom det som oppleves som en ugjennomtrengelig mur, sier Meyer.

Jette Christensen, nestleder i Hordaland Arbeiderparti, er ikke enig i Meyers beskrivelse av regjeringsapparatet som ugjennomtrengelig.

– Det er klart at First House tjener på å fremstille kommunikasjon med regjeringsapparatet som vanskelig. Men det å komme i kontakt med politikere er ikke så vanskelig som de liker å fremstille det som. Det er bare å sende oss en mail, eller ta kontakt gjennom sosiale medier, sier Christensen.

Hun mener at PR-bransjen omsluttes av en mystikk som kan svekke folks tillit til en «legitim bransje», men også til politikere. Problemet, mener hun, er at ingen vet hvem som står på Meyers kundelister. Det eneste han vil avsløre er at kundene oftest er private selskaper, og at offentlige instanser er i mindretall.

Arbeiderpartiet vil ha åpne kundelister

– Det er bortkastet ressursbruk når kommunestyret bruker mine skattepenger til å betale First House for å komme i kontakt med mine kolleger på Stortinget, sier Christensen, som vil at kommunikasjonsselskap som First House skal offentliggjøre sine kundelister.

– Hva med advokater, de har også hemmelige lister? Jeg kan ikke huske at det har vært et tema for debatt, parerer Ørjasæter. Meyer nikker.

Blant publikum finnes det andre bekymringer. Hva om byråer som First House bidrar til å forsterke klasseforskjellene i samfunnet?

– Det kan godt være at First House gjør en viktig jobb i å hjelpe folk som har et budskap med nå fram til beslutningstagerne. Men er det ikke dumt hvis politikerne bare blir tilgjengelig for folk som har ressurser til å betale for slike tjenester?, spør en røslig mann med Vålerenga-logo på genseren.

– Jeg skjønner at det spørsmålet reises, og det er absolutt verdt å reflektere over. Men problemstillingen kan ikke frata andre å benytte seg av tjenesten, svarer Meyer.


Debattmøtet ble streamet, og du kan se opptaket her.

Se bildet større

- Åpenhet er nøkkelen til tillit, sa Jette Christensen. Hun og partikollegene i Ap vil åpne kundelistene til First House, men Morten Meyer i First House mener kundene har krav på anonymitet. FOTO: Frida Skatvik

Siste nytt i Reportasje

Storslått markering av 50 humanistiske år i Vestfold

Vestfold fylkeslag slo på stortromma i Tønsberg i går kveld.

Livsfarlig å være ikke-troende

Mens FNs menneskerettserklæring slår fast at alle har rett til religionsfrihet, diskrimineres ateister og humanister i mange land.

Tyrkiske myndigheter stengte nettsiden til ateistgruppe

Zehra Pala mistet jobben etter å ha blitt truet av en muslimsk leder og nettsiden hennes ble stengt av regjeringen.

Finnes humanistisk musikk?

Det er ingen tvil om at det finnes religiøs musikk, men hva har livssynshumanismen å stille opp med?

Elsker livet, men vet han ikke har lenge igjen

Lorentz Kvammen tror det er bra for alle å tenke på at døden kommer.

Ateist med bok om kvinnelig Jesus

Bjærn Stærk mener vi har tatt vare på det verste fra kristendommen, og glemt det beste.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!