- Mange begynner med hijab først når de kommer til Norge

- Jeg er ingen nyansert person, men det var ikke Voltaire, Ibsen eller Wergeland heller, var åpningsreplikken til Walid Al-Kubaisi under gårsdagens møte på Litteraturhuset i Oslo.

- Mange begynner med hijab først når de kommer til Norge

Walid al-Kubaisi mener mange innvandrere vender seg mot islam først når de kommer til Norge, selv om de var kommunister eller gudløse i hjemlandet. ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.11.2008 kl 15:46

Walid al-Kubaisi mener mange innvandrere vender seg mot islam først når de kommer til Norge, selv om de var kommunister eller gudløse i hjemlandet.

Av Chalak Kaveh
Publisert: 27.11.2008

- Sivilisasjoner som ikke responderer på trusler og utfordringer vil gå under, sa Walid al-Kubaisi på et foredrag på Litteraturhuset i Oslo i går kveld.

Det var Miljøpartiet De Grønne som hadde invitert til foredraget som hadde tittelen "Hvordan kan vi verne de gode verdier - Påvirker innvandringen disse verdiene?".

Al-Kubaisi viste til historikeren Arnold J. Toynbees teorier, og slo fast at Norge trenger en ny opplysningstid.

- Man må respondere ved å produsere argumenter mot islamisme og bekjempe den med disse argumentene, slo al-Kubaisi fast.

Innvandrerne er vant til mørket

Al-Kubaisi nevnte det ene eksemplet etter det andre på innvandrere som i utgangspunktet har vært kommunister eller gudløse i hjemlandet, men som begynner med hijab og vender seg til islam etter at de har flyttet til Norge.

Hvordan skal man forklare denne overgangen fra sekularitet til religiøsitet? Al-Kubaisi forklarte dette med at frihet ikke er en medfødt verdi, men en livsstil som må læres.

- Det er på mange måter lettere å leve i slaveri og despoti enn i friheten, fordi man i det sistnevnte tilfellet må foreta aktive valg, sa al-Kubaisi.

Han illustrerte dette med et eksempel fra Charles Dickens verk A Tale of Two Cities:

- En prins hadde sittet i sin mørke fengselscelle i Paris i tjue år helt til han omsider ble løslatt under den franske revolusjonen. Da denne rike prinsen endelig var blitt fri, leide han et hotellrom som han mørkla og bodde der i selvvalgt isolasjon. Han var vant til mørket, og det er akkurat slik vi innvandrere er også, konstaterte al-Kubaisi.

Han problematiserte også nordmenns syn på innvandrere.

- Nordmenns respekt for innvandrere, uansett hvordan de måtte oppføre seg, viser at nordmenn er drevet av en masochistisk drivkraft. Dette kan kalles masochisme fordi muslimske innvandreres annerledeshet er destruktiv. Nordmenn gjør ikke noe med denne destruktive tendensen fordi de er mer opptatt av å respektere og tolerere, enn å forsvare de gode verdiene, mente han.

Dette er ikke toleranse

- På grunn av islamistenes tallsmessige underlegenhet klarer ikke det norske samfunnet å se farene ved å ikke respondere på den islamske trusselen. Men den muslimske verdens verdier kommer til å påvirke Norge, forsikret al-Kubaisi.

Det er bare snakk om tid.

- Antallet muslimske innvandrere i Norge har ikke noen betydning. Problemet er ikke hvorvidt de blir tallmessig overlegne eller ei. Faren er om flere og flere lytter til imamene istedenfor den norske statens integreringspolitikk. For hva skjer da? Jo, da overkjører den muslimske minoriteten den norske eller europeiske kulturen og de gode verdiene som finnes i denne, mente al-Kubaisi.

- Muslimske innvandrere er trojanske hester

Al-Kubaisi sa at hvis man hadde foretatt en spørreundersøkelse i Romerriket i år 60 etter Kristus om folks religiøsitet, ville bare én prosent ha svart at de trodde på Gud og Jesus.

- Hvem ville tro at disse skulle mangedoble seg og sette sitt preg på verden? Denne situasjonen kan sammenliknes med vår, mente han.

Al-Kubaisi mener at islam ikke nødvendigvis blir overført til Europa gjennom vold eller trusler, men også gjennom misjonering, eller "Dawa" som det heter. Han konkluderte på følgende vis:

- De islamske verdiene er en trojansk hest som truer oss og våre verdier innenfra.

Les mer:

HTML .fb_share_link {
PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 20px; BACKGROUND: url(http://static.ak.fbcdn.net/images/share/facebook_share_icon.gif?2:26981) no-repeat left top; PADDING-BOTTOM: 0px; PADDING-TOP: 2px; HEIGHT: 16px
}

Del på Facebook

Siste nytt i Reportasje

Linda Noor: – Jeg tror ikke vi er så uenige

– Jeg forstår at konvertitter kan provosere og virke «forstyrrende» for de som ønsker å fremholde et svart-hvitt bilde, men jeg tror egentlig ikke vi er så uenige om målet, sier Minotenk-leder Linda Noor.

Når religion radikaliserer

Hvordan kan to skoleflinke, norske jenter ende opp som IS-bruder i Syria? Det var tema da komiker Harald Eia og forfatter Åsne Seierstad samtalte om boka «To søstre» på bokbad i regi av Human-Etisk Forbund.

De som kjemper mot det muslimske moralpolitiet

Her er litt av historien om de norske sekulære muslimene som ikke ville finne seg i å bli representert av imamer.

 
En dag lot han tvilen slippe til

PORTRETT: Kjendislege Wasim Zahid var troende muslim. Nå er han medlem i Human-Etisk Forbund.

Alt-art: Når frosken kommer ut av sekken

Norges første alt-right-kunstutstilling er åpnet, men vil neppe revolusjonere det norske kunstfeltet.

Måtte oppsøke den lokale menigheten for å diskutere livssyn

Som 17-åring ble den nye HU-lederen Kristoffer Stokkeland (24) kreftsyk. Det ble Humanistisk Ungdom som reddet hans sosiale liv.