Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Elizabeth O’Casey fra IHEU, Ahmedur Rashid Chowdhury alias "Tutul", og Zehra Pala, lederen av den tyrkiske organisasjonen Ateizm Denergi fortalte hvordan det er å være ateist rundt om i verden.
 Foto: John Færseth

Elizabeth O’Casey fra IHEU, Ahmedur Rashid Chowdhury alias "Tutul", og Zehra Pala, lederen av den tyrkiske organisasjonen Ateizm Denergi fortalte hvordan det er å være ateist rundt om i verden. Foto: John Færseth

Seminar om humanisme i internasjonalt perspektiv:

Livsfarlig å være ikke-troende

Mens FNs menneskerettserklæring slår fast at alle har rett til religionsfrihet, diskrimineres ateister og humanister i mange land.

Publisert:

OSLO: Internasjonalt utvalg i Oslo og Akershus fylkeslag inviterte i går kveld til seminar om humanisme i et internasjonalt perspektiv. Hovedvekt lå på forholdene for ikke-troende, som mange steder utsettes for overgrep og diskriminering fra myndigheter og enkeltpersoner. Vi fikk møte aktivister fra Europa, Tyrkia og Bangladesh, som fortalte at kampen for trosfrihet ofte henger nøye sammen med kamp for fri abort og like rettigheter for homofile og andre undertrykte grupper.

Elizabeth O’Casey, som representerer IHEU overfor FN-systemet i Genève, startet med en oppsummering av situasjonen i dag der seks land har dødsstraff for ikke-troende, mens 19 land forbyr frafall fra religion, tolv av dem med dødsstraff. I Saudi-Arabia er det å uttrykke ateistiske tanker definert som terrorisme og en trussel mot nasjonal sikkerhet, fortalte O’Casey og la til at dette betydde at hun selv var å betrakte som en terrorist etter saudisk lov.

– Samtidig skal vi ikke glemme at blasfemi var ulovlig også i Norge frem til mai 2015, selv om den siste som faktisk ble tiltalt var Arnulf Øverland i 1933, sa O’Casey.

Elizabeth O’Casey mente problemet ikke bare var direkte forbud mot ateisme og religionskritikk, men også ulike former for marginalisering. I Indonesia er man er forpliktet til å oppgi religion på identitetskortet, mens man i Iran må være muslim for å komme inn på universiteter. I tillegg kommer overgrep fra ikke-statlige aktører og forskjellige former for vigilantevirksomhet, samt sosiale fordommer som blant annet gjør at ikke-troende politikere har vanskelig for å bli valgt.

IHEU – The International Humanist and Ethical Union – har over 120 medlemsorganisasjoner i mer enn 40 land. Human-Etisk Forbund er eneste norske medlem. Motstanderne inkluderer den kristenkonservative lobbyen, som har klart å få flere afrikanske land til å vedta lover mot homofili, den katolske kirken som blant annet har stor innflytelse over abortlovgivning i en rekke land og den ortodokse kirken som er ansvarlig for den økende diskrimineringen av homofile i Russland.

O’Casey fortalte også at tiltaler for blasfemi og frafall ofte rettes mot personer som har kritisert andre former for undertrykkelse, som slaveri eller utnytting av fattige bønder.

Bangladesh: Islam som destruktiv maktfaktor

Ahmedur Rashid Chowdhury, også kjent som Tutul, var den andre innlederen på møtet. Han er forlegger fra Bangladesh og har siden januar bodd i Skien der han fikk opphold gjennom ICORN, en organisasjonen som hjelper forfulgte forfattere og utgivere. De siste årene har en islamistisk voldsbølge tatt livet av åtte sekulære redaktører og forfattere. Chowdhury opplevde selv et drapsforsøk i oktober i fjor.

Chowdhury fortalte at islam har blitt en destruktiv maktfaktor i Bangladesh som blant annet har gjort det livsfarlig å utgi bøker som kritiserer religion eller samfunnsstruktur.

Mye av dette skjer i form av ikke-statlig vigilantevirksomhet.

– Det var til slutt politiet som bad meg reise til et annet land, fordi det ikke er mulig å praktisere fri tenkning i Bangladesh i dag, fortalte Chowdhury.

Les vårt intervju med Tutul fra april 2016

Tyrkia: Beskyldes for å være kuppsympatisører

Zehra Pala, leder av den tyrkiske ateistorganisasjonen Atheism Society Governance og tidligere aktiv i LGBTI- bevegelsen i Tyrkia fortalte at situasjonen for ikke-troende har blitt vanskeligere de siste årene etter hvert som den islamske regjeringen til Recep Erdogan har strammet tøylene.

Forretningsdrivende bosatt i områder med mange troende er nå nødt til å late som om de går i moskeen på fredager for å ikke miste kunder, og det er innført religionsundervisning i skolene der barna lærer at de som ikke ber fem ganger om dagen kommer til helvete.

Det er også mange eksempler på at betegnelsen «ateist» har blitt brukt fra offisielt holdt mot ulike motstandere av myndighetene.

Situasjonen har forverret seg ytterligere etter det mislykkede kuppforsøket i juli, som har ført til massiv folkelig mobilisering der religion og politikk blander seg. President Erdogan har flere ganger forsøkt å stemple ateister som alliert med den islamske Fethullah Gülen-bevegelsen som de fleste er enige om stod bak kuppforsøket, mens sekulære helligdager og LGBTI-markeringer har blitt avlyst med henvisning til terrorfare.

– Vi er imot alle former for diktatur, både militært og sivilt, sa Pala, samtidig som hun mente at den sekulære arven fra den tyrkiske republikkens grunnlegger Mustafa Kemal Atatürk var i ferd med å bli faset helt ut.

– Erdogan ønsker å bli en ny Atatürk og grunnlegger av et nytt Tyrkia, sa hun.

Pala fortalte at organisasjonen hennes arrangerer samlinger en gang i måneden i tillegg til seminarer om filosofi og psykologi. Hver onsdag deler de også ut suppe til hjemløse i Ankara.

På spørsmål om hvorfor de ikke kaller seg humanister i stedet for ateister, svarte hun at mens dette nok ville gitt dem flere medlemmer ønsket de å ta begrepet ateist tilbake.

– Når de hører ordet ateist, ser folk flest for seg at vi ofrer katter, eller driver med narkotika og sexorgier, sa hun. – Vi vil vise dem at ordet kan romme noe godt.

Les intervju med Zehra Pala

Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.

Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.

blog comments powered by Disqus