Tente du et lys eller la ned en blomsterkrans utenfor Oslo domkirke etter 22. juli, anser KIFO dette som en kristen markering. FOTO: Ane Maus Sandvig

– Uredelig av KIFO

Tente du lys eller la ned blomster utenfor Oslo Domkirke etter 22. juli? Da har du gjort en kirkelig markering, ifølge KIFO-forskere.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.01.2012 kl 22:19

Fritanke.no - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund
Se bildet større

De nye forskningsresultatene fra KIFO er en del av forskningsprosjektet Den offentlige sorgen som skal levere sin endelige rapport den 12. juni 2012.

Vårt Land melder i dag at ”Oslo-folk strømmet til kirken etter 22. juli”. Bak undersøkelsen står KIFO – Stiftelsen kirkeforskning. De kan melde at omkring tolv prosent deltok i kirkelige markeringer på landsplan, mens i Oslo og Akershus var tallet rundt 20 prosent.

Med ”kirkelige markeringer” mener KIFO å legge ned blomster eller tenne lys i eller utenfor kirken, i tillegg til gudstjenester.

– Verken redelig eller vitenskapelig

Pressesjef i Human-Etisk Forbund, Jens Brun-Pedersen er skuffet over at KIFO nok en gang inkluderer lystenning og blomsternedleggelser som et uttrykk for kristen religiøsitet.

– Det er ingen tvil om at kirken betydde mye for mange etter 22. juli, men det høres verken redelig eller vitenskapelig ut å betegne enhver blomsternedleggelse utenfor Domkirken på Stortorget som en kirkelig markering, sier Brun-Pedersen.

Han synes generelt at kirken bør være forsiktig med å tolke den folkelige, allmenne sorgen som rammet landet etter 22. juli til inntekt for seg selv.

– Etter min mening bør kirken være varsom med å ta eierskap til allmene, folkelige uttrykk for sorg etter terroren, sier han.

– Etter min mening bør kirken være varsom med å ta eierskap til allmene, folkelige uttrykk for sorg etter terroren.

Er lystenning religion?

Hvorvidt lystenning og blomsternedleggelser skal regnes som uttrykk for kristen religiøsitet er en gammel diskusjon. KIFO regner vanligvis dette folkelige uttrykket for sorg som en form for kristen religiøsitet. Dette til tross for at deres egne undersøkelser tyder på at det er i gruppen ”sterkt ikke-religiøse” praksisen med lystenning øker mest.

Lyshavet utenfor slottet etter Kong Olavs død i 1991 ble starten på tendensen i kirken og tilknyttede organer til å se lystenning og blomsternedleggelser som et uttrykk for kristen religiøsitet.

Kirken er imidlertid ikke entydige på dette. Steinar Ims fra Kirkelig dialogsenter i Oslo er bekymret for at kirken ble for altomfattende i sorgen etter 22. juli, og tok til seg en samlende rolle som den egentlig ikke burde ha hatt.

Siste nytt i Nyheter

Skuffet over svar fra Utenriksdepartementet om Egypt

– Hvorfor snakker UD om religionsfrihet og beskyttelse av religiøse, når saken handler om et mulig forbud mot ateisme? spør Kristin Mile i Human-Etisk Forbund.

Fri tanke og Humanist fusjonerer

Fra 2018 har Human-Etisk Forbund ett nettsted for uavhengig journalistikk. Fritanke.no styrkes med ressursene til tidsskriftet Humanist.

Human-Etisk Forbund positivt overrasket over regjeringserklæringen

«Folkekirke»-referansene er borte. Den nye regjeringen vil ikke rokke ved prinsippet om likebehandling.

 
KA bekymret over regjeringens «radikalt endrede religionspolitikk»

KA, arbeidsgiverorganisasjonen for kirkelige virksomheter, er ikke like begeistret for den ferske regjeringserklæringen som Human-Etisk Forbund.

Den norske kirke og Human-Etisk Forbund sammen i protest mot Egypt

Ber Utenriksministeren gjøre hva hun kan.

Egypt vurderer å totalforby ateisme

Blir loven vedtatt, må alle egyptere tro på Gud. Hvis ikke kan de bli straffet.

ANNONSE
Annonse