Arnulf Øverland (1889-1968) er inkludert i siste utgave av Norsk salmebok."> Tvisynt om Øverland i salmeboka
Tvisynt om Øverland i salmeboka

Kristendomsmotstanderen Arnulf Øverland (1889-1968) er inkludert i siste utgave av Norsk salmebok.

Tvisynt om Øverland i salmeboka

#En tekst av den anti-religiøse forfatteren Arnulf Øverland har funnet sin vei inn i salmeboka. HEFs pressesjef Jens Brun-Pedersen er tvisynt. Tekst...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
12.09.2008 kl 14:44

En tekst av den anti-religiøse forfatteren Arnulf Øverland har funnet sin vei inn i salmeboka. HEFs pressesjef Jens Brun-Pedersen er tvisynt.

Tekst: Even Gran
Publisert: 12.9.2008

Arnulf Øverland er mannen som skrev "Kristendommen, den tiende landeplage" og ble tiltalt for blasfemi i 1933. I foredraget beskrev han nattverden som "kannibalsk magi". Hele livet til forfatteren var preget av hans innbitte kamp mot kristendom og religion.

Øverland avsluttet foredraget sitt på følgende måte: "Den niende landeplage, som Gud sendte menneskene, var et tykt mørke. Det lå over Egypten i tre dager. Den tiende landeplage var et mørke, som bredte sig over hele Europa og Amerika, og det har varet i 1900 år. Og det kan være nok."

Inn i salmeboka
Til tross for dette har Den norske kirke bestemt seg for å inkludere Øverlands tekst "Snehvit som natten" i den nye versjonen av salmeboka.

- Vi regner med at noen vil være negativ til at vi bruker en tekst av en forfatter som Øverland, som markerte seg så sterkt mot kristendommen. Men Øverland lever høyt på vårt kristne univers, noe han gjerne innrømte selv, sier leder i salmebokutvalget Åge Håvik til Dagenmagazinet.

HEFs pressesjef Jens Brun-Pedersen er i utgangspunktet kritisk til at Øverland skal inn i salmeboka.

- Jeg må innrømme at jeg reagerer instinktivt imot kirkelige kretser når de utgir tekster av kjente ateister og kaller dem salmer. Dette har tidligere blitt gjort med tekster av Nordahl Grieg og Rudolf Nilsen også. Min første tanke er at dette viser en mangel på respekt for mennesker som i sin levetid ga klart uttrykk for en holdning som var sterkt kritisk til religioner, sier han.

Teksten får stå for seg selv

På den andre siden tenker pressesjefen at dette kanskje er en snever reaksjon.

- Det kan jo være at både Øverland, Nilsen og Grieg har skapt litterære tekster som også kan være oppbyggelige og verdifulle også for religiøse mennesker. Noen humanister setter også pris på "Eg ser" av Bjørn Eidsvåg, særlig hvis man sløyfer siste verset, humrer Brun-Pedersen.

- Hvordan ville du ha reagert hvis noe du selv har skrevet havner i en salmebok 40 år etter din død?

- Det hadde vært greit, så kunne mine etterkommere ha levd godt på rettighetspengene, smiler Brun-Pedersen.

Den siste strofen forandrer ingenting

Teksten til Øverland avsluttes med strofen "O Gud, er der en sorg på jord, som ikke og er din?" Brun-Pedersen synes ikke dette automatisk bør gjøre Øverland spiselig for de religiøse.

- Det er jo nokså naivt å tro at enhver kunstner som nevner en gud i en setning dermed automatisk kan tas til inntekt for religiøsitet, sier han.

Pressesjefen legger til at kristne er veldig flinke til å ta det meste til inntekt for sin tro og sin religiøsitet.

- Stadig er det noen som mener, også blant religionsvitere som benyttes flittig av massemedier, at det å tenne lys ved ulykkessteder eller gravlunder er uttrykk for religiøse handlinger. Denne typen forsøk på religiøs erobring av allmenne sorgutrykk er det viktig å være kritisk til, sier han.

Faktaboks

Snehvit er natten

Snehvit er natten, klar og kold.
Det nye år går inn.
Fra alle tårn slår klokken tolv
og samler alle sinn.

Her står vi ved vårt aftensbord
og tenker hver på sitt.
Og rundt omkring den hele jord blir samme løfte gitt.

Vi vet at tiden, når den går,
da er den tapt.
Men når vår egen time slår,
det vet vi knapt.

Men enda venter vi i håp
den nye tid;
for kanskje gir den flammedåp,
om også strid.

Vårt liv var kamp, vi måtte slåss,
vi lenges etter fred.
Men søker vi den da hos oss,
om noget sted?

Om vi er kalt? - Vi kommer sent.
Vi alle står i gjeld.
Men hva vi ikke har fortjent,
får vi allikevel.

Forlat oss da i denne stund
hva ondt vi kan ha gjort!
Kanhende grov vi ned vårt pund;
men vend dig ikke bort!

La oss få tid til neste ny!
Da heves intet krus;
men alle går vi ut i by
og samles i ditt hus!

Du er vår drøm om fryktløs fred og uskylds hjertero,
om paradisets fruktbarhet
og lykken mellom to.

Vår dag er kort. Vår angst er stor ved tidens åpne grind.
O Gud, er der en sorg på jord,
som ikke og er din?

Arnulf Øverland
(opprinnelig tittel på diktet er: "Det nye år")

Siste nytt i Nyheter

Undersøkelse bekrefter historisk nedgang for religion i USA

Også ungdom i USA var mer religiøse i gamle dager. Og gjett hvem de stemmer på?

Motoffensiv legges ned

Skulle kjempe mot ekstremisme. Lagt ned i dag.

Fjerner tros- og syndsbekjennelse for å åpne skolegudstjenesten

... og det er en av grunnene til å avvise aktiv påmelding, mener biskopen i Trondheim.

– Skivebom fra Solhjell og Raknes om islam

Tidligere SV-topp Bente Sandvig går hardt ut mot partikollegers forslag om «fem prinsipp for religion i nye Noreg».

Får lov til å innlede politiske møter med bønn

En rettsal i USA har talt.

Fra to til tre prester på Ørland hovedflystasjon. Hvorfor?

Det blir færre kristne i landet, men på Ørland styrkes feltprestkorpset.

Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!