Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
TV-serien Tårnagentene, som skal sendes på NRK-tv til jul, er sponset av kirkens trosopplæringsreform.

TV-serien Tårnagentene, som skal sendes på NRK-tv til jul, er sponset av kirkens trosopplæringsreform.

Trosopplæringsmidler til kristen barne-tv på NRK

Penger fra kirkens trosopplæringsreform sponser tv-serien Tårnagentene. Dette er en kristen barneserie som skal sendes under Julemorgen på NRK i desember.

Publisert:

Den norske kirke fikk i siste statsbudsjett 200 millioner kroner til trosopplæringsreformen. Målet med reformen er ifølge trosopplæringsreformens nettsider å utvikle "en systematisk trosopplæring for alle døpte mellom 0-18 år, som skal legge til rette for at barn og unge skal kunne fastholde sin dåp og utvikle sitt forhold til troen og den kirken de er en del av".

En viktig begrunnelse for de statlige bevilgningene til reformen er at kirken ikke lenger får lov til å drive trosopplæring i skolen. Derfor må dette behovet sikres på annet vis.

Fritanke.no har tidligere skrevet om den kristne barneserien Tårnagentene som skal sendes på NRK Super i jula. Serien er produsert av Vidvinkel media som er eid av den kristne avisa Vårt Land. Serien sponses også av Søndagsskolen i Norge. De samler inn penger til serien under mottoet "Jesus til barna", og planlegger også diverse etteraktiviteter.

Ikke-forkynnende trosopplæring

Da vi snakket med prosjektsjef i NRK Super, Gitte Calmeyer, avviste hun at serien er forkynnende.

- Slett ikke. Det er ikke oppgaven vår i NRK Super å forkynne religion. Vi ønsker å speile norske barns virkelighet, og i dette ligger det også å speile den religiøse bakgrunnen for jula, sa hun til Fritanke.no i mars.

Nå viser det seg imidlertid at serien er delfinansiert av kirkens trosopplæringsreform, via søndagsskolen. Serien er listet opp som et eget trosopplæringstiltak på Den norske kirkes nettsider.

Vil undersøke

Eksternsjef i NRK, Petter Wallace, sier at de vil ta kontakt med Søndagsskolen for å finne ut dette er i tråd med avtalen.

- Dette er kun problematisk hvis produsenten bryter avtalen med NRK. Vi har foreløpig ingen indikasjon på at så er tilfelle. Produsenten har vært lydhør overfor NRKs presiseringer. På bakgrunn av din henvendelse skal vi be om en redegjørelse fra produsenten om denne spesifikke saken, skriver han i en epost til Fritanke.no.

Wallace understreker at NRK ikke forholder seg til andre sponsorer enn de som produsenten har oppgitt i sin finansieringsplan.

- Skulle det vise seg at produksjonen er finansiert av andre sponsorer enn de som er oppgitt, Kirkerådet, Sæviksfondet og Norsk Søndagsskoleforbund, skal dette presenteres for NRK til godkjenning. Vi har ikke fått en slik henvendelse, skriver han.

Wallace poengterer videre at NRK har vært tydelige overfor produsenten på at serien ikke skal være forkynnende.

- Det er et krav som vi forventer at produsenten skal ta til følge. Vi har også gjort det klart at det må være vanntette skott mellom seriens sponsorer og den redaksjonelle styringen av serien. Også dette forventer vi at produsenten skal følge. Det er en forutsetning for at serien skal sendes, skriver han.

Eksternsjefen medgir at serien utvilsomt har et kristent ståsted.

- Det har NRK kjent til og akseptert. Andre programmer rettet mot barn som sendes på NRK i jula har et nøytralt ståsted, så serien representerer på ingen måte en trend, men et klart unntak, poengterer han.

- I strid med Stortingets forutsetninger

Pressejef i Human-Etisk Forbund, Jens Brun-Pedersen er ikke overrasket over at kirken bruker sitt arsenal av trosopplæringsmidler til å nå barn med det kristne budskapet.

Han synes imidlertid det er grunn til å minne om Stortingets forutsetninger for trosopplæringsreformen.

- Det som forundrer er at Stortingets forutsetninger for bevilgningene ser ut til å være glemt. Det krystallklare beskjeden derfra var at dette skulle gå til menighetsarbeid blant barn og unge, sier han.

Sponsing må merkes tydelig
Leder i Norsk presseforbund, Per Edgar Kokkvold, understreket overfor Fritanke.no i mars i år at sponsingen av Tårnagentene må annonseres tydelig. Hvis ikke kan det være i strid med tekstreklameplakaten.

-Jeg vil ikke anvise i detalj hvordan det bør gjøres, men det må være tydelig for alle at sendingen er sponset. Det holder ikke bare med liten skrift nederst i rulleteksten, sa Kokkvold til Fritanke.no i mars 2010.