Tilbakeslag for reklame-ateisme

Dette skiltet skulle stå oppe til over jul, men ble plukket ned etter en uke. Foto: ffrf.org

Tilbakeslag for reklame-ateisme

Reklame for ateisme og mot gudstro er et fenomen som er i ferd med å spre seg. Men det er ikke alle steder man slipper til.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
27.11.2008 kl 11:27

I Australia har nylig reklameselskapet APN Outdoor nektet å akseptere en ateistkampanje fra Atheist Foundation of Australia.

Først prøvde ateistorganisasjonen seg med slagordet "Atheism: Because there is no credible evidence". Dette mente APN Outdoor var for støtende. Så foreslo ateistene "Celebrate reason", og slengte på en oppfordring de mente humoristisk: "Sleep in on Sunday mornings".

Også det ble for sterkt. Nok en gang forsøkte ateistene å moderere seg, og foreslo "Atheism: Celebrate reason". Men igjen var svaret nei.

Dette forteller David Nicholls fra Atheist Foundation of Australia til ABC, den australske rikskringkasteren. Han sier at APN Outdoor heller ikke har begrunnet avslaget.

- Etter en lang disputt spurte jeg hvorfor vi hadde blitt avslått. De svarte at de skulle sende saken videre til "juridisk avdeling". Etter en stund fikk jeg en telefon der de bare sa "Hør her, dette er avgjort. Vi kommer ikke til å ta kampanjen", forteller Nicholls.

Han tror det hele skyldes en slags kulturell sensur.

- Vi er oppdratt til å tro at denne ene religionen skal ha en slags priviligert status. Selv den minste kritikk oppfattes derfor som veldig støtende. Men vi kritiserer ikke religion. Vi sier "Celebrate reason". Det er et positivt budskap, sier han.

APN Outdoor har ikke ønsket å kommentere saken overfor ABC.

Les eller hør hele intervjuet med Nicholls.

Ateist-skilt fjernet i USA

Ateist-reklamer skaper kontroverser andre steder også.

I byen Rancho Cucamonga i California ble et skilt med påskriften "Imagine no religion" nylig fjernet.

Organisasjonen som hadde betalt for å ha skiltet oppe helt til over jul, Freedom From Religion Foundation, klandrer myndighetene i byen.

De mener at skiltet har blitt fjernet på oppfordring fra Linda Daniels, byutviklingsdirektøren i byen, etter at det hadde hengt oppe i mindre enn en uke.

- Dette er et alvorlig brudd på ytringsfriheten. Det er vanskelig å tenke seg et mer forsiktig uttrykk for ikke-tro. Men til og med dette ble for sterkt for politiske ledere som åpenbart er i lomma på religiøse ledere som vil undertrykke enhver ytring som avviker fra den ortodokse linja, skriver Stuart Bechman, president i organisasjonen Atheists United.

Myndighetene i Rancho Cucamonga avviser at de har hatt noe med saken å gjøre. De henviser til reklameselskapet.

- Myndighetene har overhodet ikke noe ansvar for innholdet på slike skilt. Dette er utelukkende reklameselskapets ansvar, så jeg anbefaler å ta kontakt med dem, skriver Fabian A. Villenas fra de lokale myndighetene.

Reklameselskapet, som i utgangspunktet sa ja til skiltet, har ennå ikke uttalt seg i saken.

Freedom From Religion Foundation insisterer fortsatt på at dette er myndighetenes skyld, og har saksøkt dem for brudd på ytringsfriheten.

22 ganger mer enn forventet i London

I London og Washington DC går imidlertid ateistkampanjene som planlagt.

Innsamlingsaksjonen til kampanjen i London har gått over all forventning.

Så langt er det samlet inn hele 124,761 pund, over 1,3 millioner kroner, leser vi på www.justgiving.com/atheistbus.

Opprinnelig hadde kampanjen mål om å samle inn 5.500 pund. Det betyr at det har blitt samlet inn over 22 ganger mer enn man hadde regnet med.

Ateistkampanjen i London har forøvrig fått sitt kristne motsvar, melder Christian Today.

Organisasjonen Memo planlegger en kampanje det det skal stå " Don't be afraid! I am here with good news for you ... This very day in Bethlehem your Saviour was born - Christ the Lord".

Les mer om disse sakene på bloggen Friendlyatheist.com

HTML .fb_share_link {
PADDING-RIGHT: 0px; PADDING-LEFT: 20px; BACKGROUND: url(http://static.ak.fbcdn.net/images/share/facebook_share_icon.gif?2:26981) no-repeat left top; PADDING-BOTTOM: 0px; PADDING-TOP: 2px; HEIGHT: 16px
}

Del på Facebook

Se bildet større

Denne kampanjen i London har inspirert mange til å sette igang med ateist-reklame.

Siste nytt i Nyheter

Stor protest mot blasfemi-siktet guvernør i Jakarta

Toleransetest for den muslimske majoriteten i Indonesia.

Over 40.000 har meldt seg ut av kirken i år

Etter lansering av tjeneste som gjør det mulig å melde seg ut, og inn, via nett.

Voss-ordfører: – Uheldig hvis folk ikke tør si hva de mener

– Men også tilhengere av skolegudstjenester er redde for å si meningen sin, forteller han.

Det blir fritak fra juleopplegget på Voss

… og det blir lagt til rette for et tilpasset opplæring.

Voss-foreldre tør ikke protestere åpent mot skolegudstjenester

Ligger lavt av frykt for reaksjoner.

Millionbot til Oslo katolske bispedømme

Oslo katolske bispedømme må ut med én million kroner i bot for medlemsjuks. Daglig leder er tiltalt for bedrageri, mens det ikke lenger er mistanke mot biskop Bernt Eidsvig.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!