Tar over t-banen i London

The British Humanist Association vil få britene til å tenke over livets store spørsmål. FOTO: Skjermdump

Tar over t-banen i London

Human-Etisk Forbunds søsterorganisasjon i England kjører plakat-kampanje på undergrunnen og i flere britisk storbyer for å få folk til å tenke.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.09.2014 kl 09:54

The British Humanist Association (BHA) vil de neste ukene fremme kampanjen «Thought for the Commute». Kampanjen presenterer fire forskjellige humanistiske perspektiv på et av livets største spørsmål: Hva er meningen med det hele?

Formålet med kampanjen er å få alle, troende som ikke-troende, til å tenke over hva som gir livet mening.

Bevisstgjøring

Dette gjøres i form av plakater med sitater fra kjente britiske humanister som George Elliot, Virginia Wolf, Bertrand Russel og A.C. Grayling. Plakatene presenteres på over 100 t-banestasjoner i London i perioden 22. september til 5. oktober, og deretter skal de settes opp i flere andre britiske storbyer.

– Selv om halve befolkningen i Storbritannia beskriver seg selv som ikke-religiøse er humanistiske svar på livets store spørsmål mindre synlige i offentligheten enn de religiøse. Et resultat av dette er at mange har et humanistisk livssyn uten å vite det selv, sier generalsekretær i BHA, Andrew Copson.

Det er dermed også et ønske om å øke bevisstgjøringen som ligger til grunn for kampanjen, som i tillegg til plakatene skal ha et stort trykk i sosiale media. Folk oppfordres til å både ta selfies ved siden av sin favoritt-plakat og til å tvitre sine svar på livets store spørsmål.

Vil ha innpass på radio

I forlengelsen av dette har BHA også en aksjon gående for å få innpass i livssynsprogrammet til BBC Radio 4, der humanistiske perspektiv er ekskludert fra programposten «Ord for dagen». BHA foreslår derfor at sitatene som løftes frem i kampanjen inkluderes, og har en direktelink på sine nettsider for henvendelse til BBC.

The British Humanist Association er Human-Etisk Forbunds søsterorganisasjon i Storbritannia. Organisasjonen har per i dag rundt 40 000 medlemmer.

«Thought for the Commute» følger opp den populære videoserien That’s Humanism!, med Stephen Fry i hovedrollen.

I 2008 og 2009 markerte BHA seg med et skarpere budskap i ateistbuss-kampanjen, der London-busser og undergrunnsbaner kjørte rundt med budskapet «There's probably no God. Now stop worrying and enjoy your life». Den ble klaget inn for britiske forbrukermyndigheter, fordi utsagnet skulle være «usant og uærlig».

Siste nytt i Nyheter

Hvem vil gifte seg i et krematorium?

Human-Etisk Forbund fortviler over det som er i ferd med å bli navnet på det nye livssynsnøytrale seremonirommet i Tromsø.

Skepsis outer alternativ markedsføring på Facebook

Før nøyde Skepsis seg med å tipse Forbrukerombudet. Nå går de ut med tipsene selv.

Opplysningsvesenets fond får Riksrevisjonen på nakken hvis de selger billig

– Hovedoppgaven vår er å skaffe penger til fondet og kirken, sier direktør i Opplysningsvesenets fond, Ole-Wilhelm Meyer.

 
Klar nedgang i andel amerikanere som tror Bibelen er Guds ord

For første gang er gruppa som tror Bibelen bare er skrevet av mennesker større enn de som mener den bokstavelig talt er Guds ord.

Reduserte verdien på kirkefond med fire milliarder

En ny beregningsmåte har mer enn halvert verdien av Opplysningsvesenets fond.

Deler av barnetoget må vente utenfor mens de andre er i kirken

På to skoler i Aurskog-Høland kommune marsjerer 17.mai-toget rett inn i kirken for så å fortsette etterpå. Én av de to skolene lover å se på saken til neste år.

Annonse
Annonse
Annonse