Biskop i Tromsø stift av Den katolske kirke, Berislav Grgic (bildet), tar avstand fra måten hans kollegier i Oslo katolske bispedømme har håndtert medlemsjuksesaken på.

Splittelse i Den katolske kirke

Den katolske biskopen i Tromsø vil gjøre opp for seg, mens Oslo katolske bispedømme står hardt på sitt. – Moralsk har vi sviktet, skriver han.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.10.2015 kl 16:02

Fritanke.no - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund
Se bildet større

Vårt Land og Aftenposten dekket saken i forrige uke.

Oslo katolske bispedømme (OKB) er under etterforskning og har fått et krav fra staten om å betale tilbake rundt 40 millioner kroner. I tillegg kommer et tilsvarende krav fra landets kommuner. OKB finner seg ikke i beslutningen, og har anket saken inn for Kulturdepartementet.

Protestene kommer imidlertid ikke fra alle deler av Den katolske kirke. Kirken er for tiden delt i to likeverdige deler. Oslo katolske bispedømme (OKB) og Tromsø stift. Normalt er det også et selvstendig stift i Trondheim, men det er for tiden underlagt Oslo. Oslo katolske bispedømme har hatt ansvaret for medlemsføringen for hele landet, så medlemsjuksesaken gjelder alle katolikker i Norge.

– Vi har sviktet moralsk

Nå har biskopen i Tromsø stift, Berislav Grgic, tatt bladet fra munnen. Han har samme rang som Oslo-biskop Bernt Eidsvig. Grgic er biskop for landets tre nordligste fylker og er ikke enig i hvordan hans katolske kolleger i Oslo har håndtert medlemsjuksesaken.

Han vil betale tilbake, og mener kirken ikke lever i tråd med sin egen lære.

– Moralsk har vi sviktet, og derfor betaler vi tilbake (…) Vi skal formidle sannhet, kjærlighet og fred. Min opplevelse er at vi gjennom det som har skjedd, utad har gitt et inntrykk av Kirken som ikke samsvarer med oppdraget. Skal vi formidle sannhet, må krav om det i første rekke gjelde oss selv, skriver biskopen i en uttalelse.

Aksepterer at dåp ikke gir støtte alene

Berislav Grgic aksepterer skillet staten hele tiden har operert med, og som OKB ikke vil akseptere, nemlig at det er forskjell på medlemskap i katolsk teologisk forstand («kanonisk rett»), og den typen medlemskap staten krever for å utbetale offentlig støtte.

– Når staten krever innmelding i Norge, er det ikke medlemskap i katolsk forstand med dåp, men en registrering som skal være personlig og frivillig, skriver Grgic.

På dette punktet mener OKB at katolsk dåp alene skal være tilstrekkelig for å utløse offentlig støtte, og at det er underordnet hvorvidt personen har meldt seg aktivt inn. Hvis vedkommende er døpt, er man allerede medlem og kan føres opp, slik OKB ser det.

Ulike versjoner

Vårt Land og Aftenposten påpeker at Grgics uttalelse kommer i to versjoner – en skrevet av ham selv, og en annen versjon som ble lagt ut på nettsidene til Den katolske kirken onsdag i forrige uke. I Aftenposten kan du lese både den gamle og den nye redegjørelsen. De opplyser at Grgic går god for den siste versjonen som ligger på Den katolske kirkes nettsider.

Berislav Grgic har ikke ønsket å uttale seg til de to avisene, ut over det han har skrevet i redegjørelsen.

Siste nytt i Nyheter

Tror ikke Stormberg er ute etter å få logoen sin på døra

Hva innebærer det for Human-Etisk Forbund å bli sponset av næringslivet? Vi snakket med en fylkesleder, generalsekretæren og styreleder.

Stormberg-gründer gir 200.000 til Human-Etisk Forbund etter 17. mai-hets

Steinar J. Olsen blar opp lommeboka etter at Emilie Hesselberg rapporterte om hets av Human-Etisk Forbund i borgertoget i Kristiansand.

Mauritania innfører obligatorisk dødsstraff for blasfemi

Før kunne man slippe med to år i fengsel hvis man angret. Nå er det ikke lenger noen bønn i den islamske republikken.

 
HU beskylder Human-Etisk Forbund for majoritetsarroganse

– Det er lett å støtte en nedre grense på 500 medlemmer når man selv har 88.000 medlemmer, kommenterer politisk nestleder i Humanistisk Ungdom, Øistein Sommerfeldt Lysne.

Tradisjonen med gudstjeneste midt i 17. mai-toget fortsetter

Løken skole har holdt avstemning og flertallet ville fortsette som før. Dermed blir det gudstjeneste midt i 17. mai-toget i år også.

Konverterte til islam som et sosialt eksperiment... og for kjærligheten

Han er fra et norsk, liberalt akademikerhjem. For å få kvinnen han elsker, måtte han konvertere til islam. Likevel valgte de Humanistisk vigsel. I kveld kan du se filmen på TV2.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse