Arkitektstudent Michael Bak har utforsket arkitektoniske element og forsøkt å finne ut hvilke som gir en universell opplevelse av høytidelighet.

Slik kan et livssynsnøytralt seremonirom se ut

Arkitektstudenten Michael Bak ville utforske hvilke arkitektoniske element som kunne passe både humanister, muslimer, jøder og andre ikke-kristne. Resultatet fikk skryt av både sensorer og HEF.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
31.01.2011 kl 23:20

Fritanke.no - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund
Se bildet større

Modell av Michael Baks diplomarbeid "Livssynsnøytralt seremonirom i Hønefoss" ved Arkitekthøgskolen.

Se bildet større

Modell av Michael Baks diplomarbeid, sett fra en annen synsvinkel.

- Jeg syntes det var en interessant problemstilling, at det hovedsakelig er statskirken som møter folks behov for verdige seremonirom, forklarer Michael Bak om bakgrunnen for sin avsluttende diplomoppgave "Livssynsnøytralt seremonirom i Hønefoss".

- Mange ikke-kristne deltar dermed på kirkens premisser, fordi det ikke finnes fullverdige alternativ til kirkens seremonirom.

Michael Bak ønsket å utforske hvilke arkitektoniske elementer som ville passe både human-etikere, muslimer, jøder og andre ikke-kristne grupper, i bruk av seremonirom.

Opplevelsen av noe monumentalt

- Jeg ønsket å finne ut av hvilke elementer som ga en universell opplevelse av høyverdighet, så som lysinnfallet i rommet. En følelse av monumentalitet så ut til å være ønsket, i situasjoner der seremonirom brukes, forklarer Bak.

Bak gjorde en analyse av ulike templer og kirker, og studerte de arkitektoniske elementene i seremonirommene. Funnene diskuterte han med professorer og lærere underveis, og dannet seg et inntrykk av hvilke elementer som ville fungere. Han valgte Hønefoss som arena, da byens behov for seremonirom er aktualisert gjennom en nylig nedbrent kirke, i tillegg til at tettstedet demografisk sett kan representere distrikts-Norge.

- Planen er å presentere oppgaven min for Hønefoss kommune, men jeg tviler vel på at bygget faktisk blir realisert. Det er trolig ikke sterke nok krefter til å sørge for et seremonirom som dette, sier den ferske arkitekten.

Men tilbakemeldingene til den nyeksaminerte arkitekten fra Arkitekthøgskolens sensorer under gjennomgangen av oppgaven sist fredag, var i hvert fall positive.

(Saken fortsetter under bildene.)

- En vinn-vinn-løsning
Det var også tilbakemeldingen fra Human-Etisk Forbund gravferdsrådgiver, Vinjar Tufte, som synes diplomoppgaven er faglig interessant og viktig for bevisstgjøring om behovet for slike seremonirom.

- I de fleste kommuner er det kun kirkebyggene som har egnet rom for seremonier, og kun for kristne seremonier, sier Tufte.

- Et livssynsnøytralt seremonirom kan brukes av alle, uavhengig av tros- og livssynsmessig tilhørighet. Denne diplomoppgaven er et løsningsforslag for Hønefoss/Hole kommune, og et meget godt eksempel for andre kommuner. Felles bruk av seremonirom bør være en vinn-vinn-løsning for alle parter, mener Tufte.

Siste nytt i Nyheter

Anna Bergström er ny leder i svenske Humanisterna
Skolegudstjeneste stod på timeplanen som vanlig undervisning

Fram til nå har skolegudstjeneste ganske enkelt blitt satt opp på ukeplanen på barneskolen i Surnadal. Nå lover de bot og bedring.

– Vanskelig å finne helter i ungarsk politikk

I sin nye bok «Ungarn» beskriver Øyvind Strømmen landet som sterkt preget av en turbulent historie og mistro til det liberale demokratiet. Men bildet er mer nyansert enn det norske medier forteller oss, mener han.

 
KrF fikk ikke gjennomslag for å pålegge skolene å si ja til gudstjeneste

Flertallspartiene har tatt en prat og blitt enige om at de ikke har noen sanksjonsmuligheter hvis skolene ikke vil følge den planlagte veiledningen fra staten om skolegudstjeneste.

Humanistisk Ungdom delt på midten når det gjelder omskjæring

HU-leder Kristoffer Stokkeland måtte bruke dobbeltstemme for at sentralstyret skulle konkludere.

Speideren har blitt mer inkluderende når det gjelder religion

Før måtte man være «åpen for Gud og Hans ord». Nå holder det å «søke sin tro og respektere andres».

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse