Skepsis outer alternativ markedsføring på Facebook

Skepsis er spesielt ute etter spekulative lovnader som lover at man kan bli frisk av kreft.

Skepsis outer alternativ markedsføring på Facebook

Før nøyde Skepsis seg med å tipse Forbrukerombudet. Nå går de ut med tipsene selv.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
23.05.2017 kl 16:36

Se bildet større

Fagdirektør hos Forbrukerombudet, Tonje Hovde Skjelbostad, varsler en ny tilsynsrunde mot alternativ markedsføring til høsten.

Se bildet større

Aftenposten har i mai, gjennom en rekke artikler, avslørt at minst 70 nordmenn har reist til Medias Klinikum i Tyskland i håp om å bli kvitt livstruende kreft.

Først ut i rekka på Facebook-sida til Skepsis er nettstedet Kreftkamp. De siste ukene har de vært i hardt vær etter å ha reklamert for og videreformidlet kontakt med den tyske privatklinikken Medias Klinikum via det norske selskapet Oncolomed.

Medias Klinikum selger udokumentert kreftbehandling til døende kreftpasienter for hundretusenvis av kroner.

Aftenposten har blant annet dokumentert at Medias Klinikum bruker pasienter som nå er døde i markedsføringen, og beskriver dem som helbredet.

Se alle artiklene i Aftenposten. Her vil du også finne tilsvar fra Oncolomed og Medias Klinikum.

– Ikke angiveri

Christopher Dragnes Norderhaug i Foreningen Skepsis forteller at de tidligere har sendt lister over det de mener er lovstridig markedsføring av alternativ behandling til Forbrukerombudet, slik at de kan ta seg av det, noe de også har gjort.

Men nå har skepsisgjengen bestemt seg for å gå hardere til verks.

– Vi kommer til å publisere det vi mener er klare brudd på markedsføringsforskiften på Facebook-siden vår i dagene og ukene framover. Vi er nødt til å få spekulantene til å skjønne at de ikke kan omgå lovverket på denne måten. De spekulerer i folks frykt og ønske om håp i en ofte desperat situasjon, sier han.

– Hva sier du til de som mener dette blir angivervirksomhet?

– Jeg mener ikke dette er angiveri. Det handler om å vise fram hvor langt enkelte alternativbehandlere strekker seg for å tjene penger. Vi vil komme med hyppige oppdateringer framover for å vise hvor mange lovbrudd det er i denne bransjen, og hvor vanskelig det er å få dem til å følge loven, sier han.

Markedsføring av mirakelkurer mot kreft er noe av det groveste, mener Norderhaug.

– Mange av oss som driver med dette har hatt venner og familie som har dødd eller har hatt alvorlig kreftsykdom. Vi skjønner fortvilelsen og hvor lett det er å gripe til det siste halmstrået av håp. Og der står altså disse kynikerne klare til å håve inn penger på folks ulykke og desperasjon. Den siste tida noen lever bør brukes sammen med venner og familie. Den bør ikke kastes bort på gurkemeie og hvitløk, slår Norderhaug fast.

– Kan du si noe om hvilke andre som vil bli outet på Facebook-siden deres?

– Nei, det vil vi skal være en overraskelse. Vi ser at mange av aktørene er raske med å fjerne ulovlig markedsføring på nettsidene sine når de blir oppdaget. Vi vil ta dem på fersken, ikke varsle dem på forhånd, sier han.

Norderhaug legger til at dette er et prosjekt som har pågått en stund. Noe av materialet som vil publiseres er ting de har liggende en stund, mens andre ting er nye.

Forbrukerombudet vil ha ny aksjon til høsten

Tonje Hovde Skjelbostad i Forbrukerombudet sier at de kjenner til initiativet til Skepsis, men har ingen kommentarer ut over det.

Hun forteller at Forbrukerombudet er i ferd med å oppdatere en veiledningsbrosjyre til alternative behandlere om hva som er lov og ikke lov når det gjelder markedsføring. Denne vil sendes ut før sommeren, og så blir det en ny tilsynsrunde til høsten.

I motsetning til Skepsis, vil gjerne Forbrukerombudet varsle aktørene først.

– Vi sender ut brosjyren først slik at aktørene har mulighet til å tilpasse markedsføringen sin før vi kommer på inspeksjon, sier Skjelbostad.

Forbudt å skape inntrykk av effekt

Forskriften om markedsføring av alternativ behandling sier som en tommelfingerregel at markedsføringen ikke skal utformes slik at det skapes inntrykk av at behandlingsformen har virkning mot konkrete sykdommer eller lidelser.

Jo mer konkrete tilstander som angis i markedsføringen, desto mer forsiktig må man være med å omtale hva som kan oppnås ved behandlingen.

Les mer om Forskrift om markedsføring av alternativ behandling av sykdom.

Siste nytt i Nyheter

– Hvorfor er det nødvendig å «lære» dette ti ganger?

– Kirkens framstilling av «julesamlingen» på Voss er ikke troverdig, sier Magnhild Marie Bøe-Hansen, organisasjonssekretær for Human-Etisk Forbund i Hordaland.

Humanisme ikke anerkjent i amerikansk fengsel, tross forlik

I 2015 inngikk American Humanist Association et forlik med fengselsmyndighetene i USA om at humanisme skal likebehandles med religionene. Likevel fikk Benjamin Espinosa nei.

John Færseth overfalt av konspirasjonsteoretiker

– Det neste jeg husker er at jeg fikk hjelp av andre på stedet og noen vakter. Deretter dro jeg på legevakta, sier John Færseth.

 
Frp mener undersøkelsen bygger på feil premisser

– Det er vanskelig å vite hvordan man skal uttale seg for ikke å bli satt i en brunbeiset bås, sier Jon Helgheim, innvandringspolitisk talsmann for Frp.

Klart mest fordommer blant Frp-velgere

Frp-velgere er i en klasse for seg selv når det gjelder muslimfiendlighet. De kommer også på topp når det gjelder negative holdninger til jøder.

Frykter rot og uprofesjonalitet

– Når staten ikke stiller noen krav til kompetanse, åpner det for store forskjeller i kvaliteten, sier konstituert seremonisjef i Human-Etisk Forbund, Tale Pleym.