Muslimer avviser Hussains islam-uttalelser

Muslimer og eksperter på islam reagerer på uttalelser islamisten Ubaydullah Hussain i Profetens Ummah kom med til pressen under fengslingsmøtet til Arfan Bhatti torsdag. FOTO: NTB Scanpix

Muslimer avviser Hussains islam-uttalelser

Mediene må slutte å gi ekstremister som Ubaydullah Hussain en plattform for å uttale seg på vegne av islam, sier islamkommentator Mohammad Usman Rana.

Tekst:

Publisert:

Hussain er sitert på at det er bred enighet blant lærde i islam om at medier som trykker karikaturer av profeten Muhammed, ifølge sharialovene fortjener dødsstraff.

– Spinnvilt

Hun er selv muslim og leder for Oslo-koalisjonen for tro- og livssynsfrihet ved Senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo. Tidligere var hun leder for Islamsk Råd i Norge.

Spaltist og islamkommentator Usman Rana reagerer også sterkt på uttalelsene. Han reagerer også på at mediene trykker dem.

– Det er viktig at norske medier ikke gir ekstremister en plattform til å uttale seg på vegne av islam, sier han.

– Profetens Ummah og Ubaydullah Hussain støtter Den Islamske staten (IS), og 125 ortodokse sunni-lærde har allerede fordømt IS og terrororganisasjonens leder Baghdadi i et dokument som ligger på lettertobaghdadi.com, sier Rana.

– Ingen troverdighet

– Flere av disse ortodokse lærde sier at grupperinger som IS og deres støttespillere er utdefinert fra den islamske folden. Det brukes ord som “helvetes hunder» og “Satans følgere» om IS fra ortodokse sunni-teologer. Mediene bør derfor være forsiktige med å ta alvorlig uttalelser fra ISs støttespillere i Norge. Disse har ingen troverdighet og ingen utdannelse innenfor islam som rettferdiggjør deres verdensanskuelse, sier han.

Lena Larsen peker på hvor problematiske uttalelsene er:

– Det er som om hver og en muslim skulle gå hjem og hente geværet og skyte på hvem man vil. Bare denne formuleringen «fortjener å bli drept ifølge Sharia-lovene» har jo ingenting med rettstrekning og seriøse institusjoner å gjøre, sier hun.

Profeten tilga

Rana minner om at flere verdensledende ortodokse islamske lærde, som Muhammad al-Yaqoubi, Nouman Ali Khan, Habib Ali Al-Jifri, Omar Suleiman og Yasir Qadhi har vært entydige i fordømmelsen av angrepet mot Charlie Hebdo.

– De har alle krystallklart pekt på at hån mot profeten ikke må besvares med vold og drap. De har sagt at muslimer må svare med fredelige midler, være kjærlige og tilgivende, sier Rana.

– Habib Ali al-Jifri har understreket at profeten Muhammad aldri beordret drap bare fordi en person hadde hånet profeten. Derimot er det mange eksempler på at profeten tilga og var kjærlig mot dem som hånet ham, påpeker han. (©NTB)

Se bildet større

– Det er så totalt hinsides det han sier og så spinnvilt i forhold til islamsk rettstradisjon. Islam fortjener bedre enn at slike aktører skal få stå uimotsagt, sier religionsviter Lena Larsen til NTB. FOTO: Uio

Se bildet større