Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim vil skolere trosopplærere i Den norske kirke, slik at de lettere kan nå barns spirituelle søken etter mening i en sekularisert kultur."> Mastergrad i trosopplæring for RLE-lærere
Mastergrad i trosopplæring for RLE-lærere

Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim vil skolere trosopplærere i Den norske kirke, slik at de lettere kan nå barns spirituelle søken etter mening i en sekularisert kultur.

Mastergrad i trosopplæring for RLE-lærere

Norges nest største førskolelærerhøgskole tilbyr mastergrad i kristen trosopplæring. Målgruppa er blant annet RLE-lærere og førskolelærere i barnehagen.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
26.10.2010 kl 10:54

Faktaboks

- Kirke, skole og barnehage er forskjellige arenaer for danning, men barna er de samme. Dette krever kjennskap til religionssosiologi og spiritualitet som meningsskaping, i og utenfor kirken.

Studieplanen i Religionspedagogikk

Dronning Mauds Minne Høgskole i Trondheim (DMMH) er Norges nest største utdanningsinstitusjonen for førskolelærere. Høgskolen er organisert som en selvstendig stiftelse innenfor Den norske kirke.

En av de mastergradsretningene DMMH tilbyr heter Religionspedagogikk.

I fagbeskrivelsen står det at Religionspedagogikk er et studium rettet mot et behov innenfor kristen trosopplæring. I studieplanen heter det at studiet er utviklet med tanke på personer som forbereder seg på arbeid i kristen trosopplæring i Den norske kirke, eller som allerede er i slikt arbeid.

Videre understrekes det at studiet også er aktuelt for førskolelærere som "ønsker påbygning innenfor RLE med tanke på fortsatt virksomhet i barnehagen eller undervisning på småskoletrinnet".

I samarbeid med kirken

Studiet utvikles i kontakt med en undervisningsrådgiver ved Nidaros bispekontor, og er koordinert med kirkens trosopplæringsreform.

Studieplanen problematiserer at pedagogisk arbeid i en kristen trostradisjon i økende grad har måttet forholde seg til en sekularisert kultur, samtidig som "spørsmålene etter mening" er like sterke som før. Det påpekes at kirke, skole og barnehage er forskjellige arenaer for danning, noe som krever kjennskap til religionssosiologi og til "spiritualitet som meningsskaping" i og utenfor kirken.

Studiet inneholder også en innføring i hvilke begrensninger på kristen trosopplæring som ligger i skolens RLE-fag, og i barnehagen. Studiet krever videre at man har en praksisplass. Dette kan man få både i kirke/trossamfunn og i barnehage, ifølge studieplanen.

Rent kunnskapsbasert studium

I 2007 ble Norge dømt i Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg for diskriminerende kristendomsdominans i det tidligere KRL-faget. Faget skiftet derfor navn til RLE, og det ble lovt at undervisningen skulle bli mer livssynsnøytral.

Fagansvarlig Sturla Sagberg ved DMMH, synes ikke det er problematisk at en utdanning som hovedsakelig er myntet på trosopplærere i Den norske kirke, også tilbys til personer som skal bli RLE-lærere i skolen.

- Hvis man mener at dette er problematisk, misforstår man litt hva en utdanning er. Utdanningen er i seg selv rent kunnskapsbasert. Det er først når man driver praktisk trosopplæring i kirken eller andre steder at det blir forkynnelse. Det kan man selvsagt gjøre blant annet med basis i hva man har lært på dette studiet, men det betyr jo ikke at studiet i seg selv er forkynnende, understreker Sagberg overfor Fritanke.no.

Han legger til at selv om Religionspedagogikk primært er rettet inn mot behovet til kristne troslærere, kan studiet også fungere som en relevant tilleggsutdanning for RLE-lærere og førskolelærere.

- Lærere og førskolelærere har også behov for kunnskap om kristendommen og religioner, og det vil de få i dette studiet. Men de kan selvsagt ikke drive med trosopplæring og forkynnelse. Lærere og førskolelærere må forholde seg til de rammeplanene som gjelder for skolen og barnehagen. Her utelukkes kristen forkynnelse, og slik har det vært siden 1969, sier han.

- Det surrer seg sammen igjen

Fagsjef i Human-Etisk Forbund, Bente Sandvig, synes hele studiet høres trøblete ut.

- Hensikten med kirkens trosopplæringsreform var jo nettopp at det skulle være et skarpt skille mellom læring om religioner, og opplæring i religion. Disse to skulle holdes klart adskilt. Men her ser vi nok en gang at det surrer seg sammen, sier hun.

Sandvig synes det er problematisk at DMMH ikke later til å se dette skillet.

- Jeg synes det er urovekkende at høgskolen tydeligvis ikke bryr seg om at det må være et klart skille mellom det som skal skje i kirkens regi og det som skjer i offentlige skoler og barnehager, sier hun.

Sandvig poengterer at DMMH, som en privat stiftelse under Den norske kirke, selvsagt er i sin fulle rett til å tilby undervisning myntet på kristen trosopplæring.

- Problemet oppstår når de blander trosopplæringen sammen med den generelle, offentlige lærer- og førskolelærerutdanningen, poengterer hun.

Siste nytt i Nyheter

Hvem vil gifte seg i et krematorium?

Human-Etisk Forbund fortviler over det som er i ferd med å bli navnet på det nye livssynsnøytrale seremonirommet i Tromsø.

Skepsis outer alternativ markedsføring på Facebook

Før nøyde Skepsis seg med å tipse Forbrukerombudet. Nå går de ut med tipsene selv.

Opplysningsvesenets fond får Riksrevisjonen på nakken hvis de selger billig

– Hovedoppgaven vår er å skaffe penger til fondet og kirken, sier direktør i Opplysningsvesenets fond, Ole-Wilhelm Meyer.

 
Klar nedgang i andel amerikanere som tror Bibelen er Guds ord

For første gang er gruppa som tror Bibelen bare er skrevet av mennesker større enn de som mener den bokstavelig talt er Guds ord.

Reduserte verdien på kirkefond med fire milliarder

En ny beregningsmåte har mer enn halvert verdien av Opplysningsvesenets fond.

Deler av barnetoget må vente utenfor mens de andre er i kirken

På to skoler i Aurskog-Høland kommune marsjerer 17.mai-toget rett inn i kirken for så å fortsette etterpå. Én av de to skolene lover å se på saken til neste år.

Annonse
Annonse
Annonse