Journalistens nettsider."> Kvalbein fikk ikke medhold i PFU
Kvalbein fikk ikke medhold i PFU

Du kan se diskusjonen i PFU via Journalistens nettsider.

Kvalbein fikk ikke medhold i PFU

Jon Kvalbein klagde NRK inn for PFU for å drive homopropaganda. I dag ble saken behandlet. Kvalbein fikk ikke medhold.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.03.2010 kl 14:38

Se bildet større

Jon Kvalbein og Nina Karin Monsen er begge sterkt skeptisk til at homofile skal få lov til å være foreldre.

Sakens utgangspunkt er en dansk undersøkelse som viser at adopterte barn i lesbiske parforhold i mindre grad enn andre adopterte er i kontakt med det psykiatriske helsevernet.

Det populærvitenskapelige programmet Schrødinger katt lagde et innslag om undersøkelsen, og kontrasterte funnene med uttalelser fra Nina Karin Monsen om at "lesbiske kvinner lar barn starte med et handikap".

Jon Kvalbein klagde innslaget inn for PFU i samarbeid med Nina Karin Monsen.

Da klagesaken ble kjent, uttalte Kvalbein til Fritanke.no at NRK burde ha balansert innslaget bedre, og blant annet fått med metodisk usikkerhet samt opplyst om at det er forbundt å befrukte kvinner med anonym sæd i Norge. Han synes også klippene med Nina Karin Monsen ble brukt på en manipulatorisk og misvisende måte.

Kritikkverdig, men ikke brudd på god presseskikk

I dag behandlet PFU - Pressens faglige utvalg - saken. De kom fram til at NRK ikke har brutt god presseskikk.

- Etter utvalgets mening er denne bruken av arkivmateriale presseetisk akseptabelt, ettersom utvalget mener klippene har tilstrekkelig relevans i forhold til det omtalte temaet, heter det i uttalelsen.

PFU har likevel noen kritiske innvendinger mot innslaget.

- I det påklagede tilfellet konstaterer utvalget at NRK tar i bruk spissete formuleringer i presentasjonen av undersøkelsen. Sett i lys av forskernes egne formuleringer, fremstår dermed NRKs formidling av forskningsresultatet som ufullstendig og upresist, heter det i kjennelsen fra PFU.

De er enige med Kvalbein i at omtalen er tendensiøst vinklet.

- Tatt i betraktning at det omtalte temaet er kontroversielt, mener utvalget at NRK med fordel kunne påpekt noen av reservasjonene forskerne anfører, for eksempel at tallmaterialet som gjelder barn av lesbiske er så lite at man ikke kan trekke noen endelige slutninger. På dette punkt er utvalget altså enig med klageren, skriver PFU.

Men selv om NRKs fremstilling, slik PFU ser det, både er spisset, upresis og tendensiøs, har utvalget vanskelig for å se at omtalen er direkte feilaktig og presseetisk uakseptabel. De konkluderer med at NRK ikke har brutt god presseskikk.

Siste nytt i Nyheter

Skepsis outer alternativ markedsføring på Facebook

Før nøyde Skepsis seg med å tipse Forbrukerombudet. Nå går de ut med tipsene selv.

Opplysningsvesenets fond får Riksrevisjonen på nakken hvis de selger billig

– Hovedoppgaven vår er å skaffe penger til fondet og kirken, sier direktør i Opplysningsvesenets fond, Ole-Wilhelm Meyer.

Klar nedgang i andel amerikanere som tror Bibelen er Guds ord

For første gang er gruppa som tror Bibelen bare er skrevet av mennesker større enn de som mener den bokstavelig talt er Guds ord.

 
Reduserte verdien på kirkefond med fire milliarder

En ny beregningsmåte har mer enn halvert verdien av Opplysningsvesenets fond.

Deler av barnetoget må vente utenfor mens de andre er i kirken

På to skoler i Aurskog-Høland kommune marsjerer 17.mai-toget rett inn i kirken for så å fortsette etterpå. Én av de to skolene lover å se på saken til neste år.

Departementet har utsatt saken om penger til tro og livssyn

Departementet lovet at saken om ny finansieringordning for tros- og livssynssamfunn skulle sendes på høring før sommeren. Nå har de gitt opp. Saken kommer etter valget.

Annonse
Annonse
Annonse