Regjeringen innfører mer kristendom i skolen for å fremme mangfold, toleranse og undring skal vi tro argumentasjonen til flertallet i KUF-komiteen på Stortinget.

Stortingsflertallet:

KRLE innføres for mangfoldet og undringens skyld

I går stemte H, Frp, KrF og Venstre gjennom endringene i KRLE-faget. Men hovedmotivet er ikke lenger å få mer kristendom inn i skolen, skal vi tro stortingsreferatet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.06.2015 kl 08:13

Fritanke.no - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund
Se bildet større

Les referatet fra gårsdagens behandling i KUF-komiteen. Saken om KRLE-faget starter på pkt. 2.3.

Se bildet større

Nærmest alle høringsinstanser protesterer på endringene som fikk flertall i går. «Et samlet fagmiljø snakker for døve ører», er HEFs oppsummering.

Torsdag behandlet Kirke-, utdannings- og forskingskomiteen på Stortinget (KUF-komiteen) regjeringens vedtatte og omstridte politikk om å endre navnet på dagens RLE-fag i skolen til «KRLE», samt innføre et krav om at rundt halvparten av undervisningstiden skal brukes på kristendom. Saken behandles i Stortinget senere, men det er lite trolig at flertallet vil endre seg.

Begrunnelsen for KRLE-omleggingen, som ble lagt fram av flertallet i KUF-komiteen i går, er litt annerledes enn tidligere KRLE-begrunnelser. Skal vi tro flertallspartiene H, Frp, KrF og Venstre, handler KRLE-omleggingen først og fremst om behovet for mer mangfold, forståelse, undring og refleksjon.

KRLE for å unngå ekstremisme

Ifølge referatet fra møtet begrunner flertallet det hele med at «undervisning i kulturarven vår er nødvendig for å stimulere til undring og refleksjon om viktige religiøse, etiske og filosofisk-kulturelle spørsmål».

H, Frp, KrF og Venstre understreker videre at kunnskap om hverandre, og ikke minst når det gjelder kultur og religion, er helt nødvendig for et godt samfunn fritt for ekstremisme. De mener det er viktig at elevene har god kjennskap til ulike trossamfunnene, og at lærerne har bred kompetanse om alle livssyn og kulturbakgrunner. Målet er å fremme kulturforståelse og motvirke antisemittisme og rasisme, ifølge flertallet. De understreker også at KRLE-faget skal være et ikke-forkynnende fag med de samme kompetansemålene som dagens RLE-fag.

Slik lyder altså den politiske begrunnelsen for endringene som innføres. Ønsket om mer kristendom inn i skolen, som har blitt sterkt vektlagt tidligere, nevnes ikke. Det argumenteres heller ikke spesifikt for hvordan flertallet mener det å innføre mer kristendom i faget vil fremme de nevnte politiske målene på en bedre måte enn dagens RLE-fag gjør.

Flertallet argumenterer ellers for at endringene fint kan gjennomføres uten å komme i strid med dommen mot det gamle KRL-faget i 2007. Årsaken er blant annet at også læreplanen for RLE-faget, vedtatt av de rødgrønne, understreker at kristendommen skal ha større plass i faget enn andre religioner. Flertallet ønsker nå å tallfeste hvor stor denne «større plassen» skal være for å sikre lik praksis over hele landet. Stor variasjon i tidsbruken har nemlig vært et problem, skal vi tro H, Frp, KrF og Venstre.

– Ved nokre skular har kristendommen blitt nedprioritert. Andre stader har den fått høvesvis stor plass. Fleirtalet meiner vi ved å innføre ei sentral føresegn om at kristendommen skal utgjere om lag halve faget, vil få eit likare religionsfag over heile landet, leser vi i stortingsreferatet.

Politisk, ikke faglig, styrt

Ap, Sp, og SV stemte imot KRLE-endringene i KUF-komiteen på torsdag. De mener det å tallfeste hvor mye tid som skal brukes på kristendom bryter med prinsippet i Kunnskapsløftet om at det er opp til læreren å organisere undervisningen i tråd med kompetansekravene i det enkelte faget.

– Tidsbruken i faget bør være begrunnet i en pedagogisk vurdering og ikke en politisk markering. Dagens ordlyd i læreplanen er tilstrekkelig for å reflektere kristendommens plass i det norske samfunnet, mener Ap, Sp og SV.

Representanten fra SV, Torgeir Knag Fylkesnes, legger for egen del til at det er en feilprioritering å øke vekten på kristendomsundervisning.

– Det betyr at det blir mindre tid til andre viktige tema i RLE-faget. Det finnes ingen faglige råd som støtter en slik omlegging. Dette er en politisk styrt omprioritering, som ikke har grunnlag i faglige råd. Det er en helt uakseptabel måte å drive fagutvikling på, slo Knag Fylkesnes fast i KUF-komiteen.

Siste nytt i Nyheter

Skolegudstjeneste stod på timeplanen som vanlig undervisning

Fram til nå har skolegudstjeneste ganske enkelt blitt satt opp på ukeplanen på barneskolen i Surnadal. Nå lover de bot og bedring.

– Vanskelig å finne helter i ungarsk politikk

I sin nye bok «Ungarn» beskriver Øyvind Strømmen landet som sterkt preget av en turbulent historie og mistro til det liberale demokratiet. Men bildet er mer nyansert enn det norske medier forteller oss, mener han.

KrF fikk ikke gjennomslag for å pålegge skolene å si ja til gudstjeneste

Flertallspartiene har tatt en prat og blitt enige om at de ikke har noen sanksjonsmuligheter hvis skolene ikke vil følge den planlagte veiledningen fra staten om skolegudstjeneste.

 
Humanistisk Ungdom delt på midten når det gjelder omskjæring

HU-leder Kristoffer Stokkeland måtte bruke dobbeltstemme for at sentralstyret skulle konkludere.

Speideren har blitt mer inkluderende når det gjelder religion

Før måtte man være «åpen for Gud og Hans ord». Nå holder det å «søke sin tro og respektere andres».

– Han ønsker opplagt å gi den katolske kirke en spesiell status

Frankrikes president Emmanuel Macron vil «reparere» forholdet mellom stat og kirke. Franske sekularister er bekymret for om han vil utfordre laïcité, mens menneskerettighetsekspert Ingvill Thorson Plesner ser andre tolkningsmuligheter.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse