Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Harde ord fra amerikanske ateister. Reklamene er del av en langvarig propagandakrig mellom kristne og ateister i USA.

Harde ord fra amerikanske ateister. Reklamene er del av en langvarig propagandakrig mellom kristne og ateister i USA.

«Ingen trenger Jesus i jula!»

«Hvem trenger Jesus i jula? INGEN!» Det er tonen amerikanske ateister legger seg på i en pågående propagandakrig mellom ateister og troende. Åstedet er Times Square i New York.

Publisert:

Sist oppdatert: 05.12.2013 kl 16:07

Livssynsdebatten i USA er mer preget av hvorvidt det finnes en gud eller ikke, enn her hjemme. Dette har fått utløp i en årelang krig mellom ateister og kristne på utendørsreklamer.

Også hjertet av verdensbyen New York er en del av slagmarken. Den nye ateistreklamen til American Atheists er ikke bare et stillbilde, men en 15 sekunder lang film som nå i desember skal vises på en av de store reklameskjermene på Times Square tre ganger i timen.

Filmen spør først «Who needs christ during christmas?». Så kommer det inn en hånd med en penn som stryker ut ordet «christ», mens ordet «nobody» kommer til syne nederst i bildet. Deretter blir folk oppfordret til å «celebrate the true meaning of Xmas» som for eksempel venner, familie, veldedighet og mat. Til slutt ønskes tilskueren «Happy holidays» med hilsen fra American Atheists.

– Det er hundre grunner til at jula er en fin tid, men ingen av dem har noe med religion å gjøre, sier president i American Atheists David Silverman i en pressemelding.

Han oppfordrer folk til å feire julen uten Gud.

– Ikke gå i kirken. Du hater det. Det er kjedelig. Du går sikkert bare fordi du har dårlig samvittighet og føler deg forpliktet. Bruk heller tiden på familie og venner, eller meld deg til frivillig innsats. Det er en mye bedre måte å bruke tid og penger på, oppfordrer han.

Silverman legger til at de kristne har prøvd å ta eierskap til julen i hundrevis av år, til tross for at høytiden har røtter som går mye lenger tilbake enn kristendommen.

– Jula tilhører alle, konstaterer han.

Det er private donasjoner som finansierer reklamekampanjene.

Propagandakrig mellom kristne og ateister

Også i fjor annonserte American Atheists på Times Square. Den gangen var det et bilde av julenissen øverst med teksten «Keep the merry», mens det under var det bilde av Jesus med tornekrone med teksten «Dump the myth».

Ateistreklamene er del av en lang propagandakrig i USA mellom ateister og troende. Ett av svarene den andre veien har også nylig blitt proklamert på reklameboards sentralt på Manhattan. «To all our atheist friends: Thank God you’re wrong» heter det f.eks. i en annonse fra gruppen Answers in Genesis.

Andre steder i landet er de religiøse reklamene mindre sofistikerte; «Valget er ditt, himmel eller helvete» eller «Hvorfor hater ateister Amerika?» er blant tingene som har vært proklamert på religiøse reklameboards rundt omkring.

Du kan se en solid samling ateistreklamer, samt noen religiøse, på nettsida Atheistbillboards.com.

– Slik er klimaet hos oss

Da David Silverman besøkte Oslo under World Humanist Congress i 2011 sa han at mediene i USA elsker disse plakatkrigene. American Atheists bruker til og med å varsle sine kristne motparter når de har en ny kampanje på gang, fortalte han.

– Vi varsler dem alltid når vi har noe på gang, slik at de kan bestille plass til en motkampanje. Dette er gunstig både for dem og oss, så slik sett kan man si at vi har en viss underlig fellesinteresse, sa Silverman.

Han understreket at de ikke kan besvare hatkampanjer fra de kristne med appeller til dialog, toleranse og respekt.

– Slik er klimaet borte hos oss. Derfor slår vi heller tilbake, noe som har gitt oss veldig mye medieomtale og oppmerksomhet, sa Silverman.

Han understreket at hovedmålet med det hele er å få flere ateister til å stå fram.

– Ateisme i USA er fortsatt såpass stigmatisert i USA at det krever et visst mot å innrømme at man ikke tror på Gud overfor seg selv og andre, poengterte han.

Vær velkommen til å delta i debatt på Fritanke.no. Vi ønsker en saklig og begrunnet debatt. Skarp kritikk må gjerne fremmes, men vi forventer at debattanter overholder alminnelig folkeskikk og norsk lov. Kommentarer som bryter med dette, kan bli slettet uten varsel eller begrunnelse. Fri tanke forbeholder seg retten til å svarteliste brukere ved spamming, personangrep, usaklige kommentarer og lignende.

Vi forbeholder oss retten til å sitere kommentarer fra Fritanke.no i Fri tankes papirutgave.

blog comments powered by Disqus