Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Det gikk hardt for seg på Facebook i helga. Muslimer begynner å reagere på den fundamentalistiske linja til Islam Net og Fahad Qureshi.

Det gikk hardt for seg på Facebook i helga. Muslimer begynner å reagere på den fundamentalistiske linja til Islam Net og Fahad Qureshi.

Islam Net-Qureshi til Blend-redaktør Shazia Sarwar:

– Du er en skam for islam

Stadig flere muslimer protesterer mot den fundamentalistiske islamismen til Islam Net. I helga fikk en av dem høre at de er ”jahil” og en skam for islam.

Publisert:

Sist oppdatert: 06.09.2011 kl 09:54

Det hele startet med at tidsskriftet Minerva gikk gjennom en diskusjon på nettstedet til de konservative islamistene i Islam Net, mellom Islam Net-leder Fahad Qureshi og Mohamed Abdishazan. Sistnevnte argumenterte for nytolkninger av islam og koranen.

Det falt ikke i god jord hos Fahad Qureshi. I diskusjonen slår han fast at det er enhver muslims plikt å være for dødsstraff. En person som er mot dødsstraff på prinsipielt grunnlag og som setter menneskeskapte lover (demokrati) over Guds lover (sharia), konstaterer Qureshi er en såkalt ”kafir” (ikke-troende/vantro) som gjør seg skyldig i ”kufr” (vantro handlinger).

Dette har utløst en rekke reaksjoner fra muslimer som ikke finner seg i å bli beskrevet på denne måten. Shafi Adan har skrevet et svar til på Minerva der han beskylder Qureshi for å ”kidnappe vår religion”. Tidligere generalsekretær i Islamsk Råd Norge, Shoaib Sultan, kritiserer Qureshi for forkvaklet forståelse og mangel på folkeskikk.

"Bare Gud kan dømme"

I helga toppet det seg på Facebook-veggen til Morten Rølling fra HEF og Hedningsamfunnet. Her havnet Qureshi i en diskusjon med muslimene Linda Alzaghari, leder i den minoritetspolitisk tenketanken Minotenk, og redaktør i magasinet Blend, Shazia Sarwar.

Alzaghari skriver først at hun er moralsk konservativ i sitt private liv, men konsekvent liberal politisk. Dette fordi man er nødt til å tilkjenne andre de samme rettighetene og frihetene som man selv nyter.

I sitt svar stusser Qureshi så på hvorfor Alzaghari ikke dekker til håret (”tildekker din awrah”) hvis hun er så moralsk konservativ som hun påstår. Han påstår også at det ikke er noe forskjell på ”liberal” og ”konservativ” i islam. Det er bare en rett måte å være muslim på. Den er gitt av Gud, og det er ikke opp til mennesker å sette seg opp mot dette, konstaterer Qureshi. Han understreker også at det er en felles enighet i islam (ijma) at en person som prøver å avskaffe det politiske i islam er en vantro (kafir).

Så blander Shazia Sarwar seg inn. Hun synes Qureshi mister enhver legitimitet når han hele tiden beskylder folk for å være vantro (kafir).

– Hvem er den dømmende, andre enn Gud selv? Det er en dårlig skjult hersketeknikk du driver med. (…) Du er ikke i noen posisjon til å stille Linda spørsmål om hennes Awrah. Du representerer overhodet ikke den islam jeg erkjenner og holder mitt hjerte nært. Det gjør Linda. Selv uten hijab. Du har mislykkes i din kamp for å løse opp i misoppfatninger om islam. Når jeg utfordrer og konfronterer deg, er det din uttrykksform, tilnærming og autoritative diskurs jeg utfordrer. Jeg biter ikke på din infantile hersketeknikk om å sette likehetstegn mellom deg og Profetens lære, skriver Sarwar.

I den følgende replikkvekslingen blir det fort slutt på smilefjesene fra Qureshis side, og inn kommer begrepet ”jahil” – et islamsk begrep som betyr noe i nærheten av ”uvitenhet om guddommelig ledelse”.

– Sarwar, møt meg til en offentlig debatt om Islam, så skal jeg avsløre hva slags jahil du er. (…) Din jahil, du sitter og leker deilig bak pc-skjermen. Møt meg ansikt til ansikt foran kamera og over 1000 mennesker, skal vi se hva du har å si. Du er en skam for Islam. (…) Jeg vet nok om din praksis så ikke lek smart din jahil. Hva er det egentlig du tror du er? Tror du at DU har rett til å definere Allahs religion? Skam deg! freser Qureshi.

Han slår også fast at en ting er å praktisere islam selv, mens en ganske annen ting er å kritisere de som praktiserer.

– Noe lavere kan man ikke synke. (…) Gjør Tawbah (be om tilgivelse), og ved Guds vilje (InshaAllah) vil du bli veiledet, skriver Qureshi.

Sarwars korte svar til dette er enkelt og greit, ”Dette var interessant”. Qureshi svarer: ”Vær så god, sett det på TV2 nyhetene eller hva du vil, på Akhira (dvs. dommedag) skal vi se hvem som hadde sannheten”.

Les mer om diskusjonen her

Må akseptere at andre tenker annerledes

Shazia Sarwar sier til Fritanke.no at Islamnet har retten til å dyrke sin form for islam som de vil. Det hun ikke kan akseptere er denne stadige terpingen på at alle som ikke er fullstendig enige med dem, er ”kafir” og utenfor det de oppfatter som ”ekte islam”.

- De må finne seg i at det er ulike måter å forstå og tolke islam på. Denne fordømmende holdningen er svært ødeleggende, sier Sarwar.

– Satan fikk meg til å gå i fella

OPPDATERT 6.9.11:
Fahad Qureshi har nå kommentert disputten på nettstedet til Islam Net. Her skriver han at han har vært under sterkt press i det siste, og at "liberale muslimer" har angrepet han fra alle kanter.

Det gjorde at han til slutt ikke taklet presset lenger og "sa ting til henne rett ut". Nå angrer han seg for at han var så direkte.

– Etter å igjen ha lest det jeg skrev til henne, innser jeg at jeg ikke burde skrevet det. Jeg ser nå at Shaytan (dvs. Satan, red.komm.) fikk meg til å gå i fella. De klarte rett og slett å irritere og plage meg så mye at jeg sa ting rett ut. Jeg mener fortsatt at hun fortjente det jeg skrev, men jeg mener også at jeg ikke burde skrevet det da det ikke er en passende måte å skrive til andre på ifølge Islam. Jeg ber om tilgivelse for at jeg formulerte meg på en krass måte til Shazia Sarwar, skriver Fahad Qureshi.

Kommentarfeltet er stengt mellom kl 23:00 og kl 06:00 norsk tid.