Ateistisk Selskab på etiketten."> Danske ateister får eget øl
Danske ateister får eget øl

Ølet Gudeløs har logoen til Ateistisk Selskab på etiketten.

Danske ateister får eget øl

#At dansker er glade i øl er ingen hemmelighet, og landets ateister er selvsagt ikke noe unntak. Organisasjonen Ateistisk Selskab lanserer nå ølet "Gu...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.09.2008 kl 14:08

Se bildet større

De andre ølsortene til Bryggeriet Djævlebryg heter ting som "Son of Nekron", "Old Mephisto" og "Mystikale".

At dansker er glade i øl er ingen hemmelighet, og landets ateister er selvsagt ikke noe unntak. Organisasjonen Ateistisk Selskab lanserer nå ølet "Gudeløs" sammen med Bryggeriet Djævlebryg.

Tekst: Even Gran
Publisert: 9.9.2008

Øltypen Gudeløs beskrives som en "lettere imperial stout som byr på brente malttoner blandet med søtlige inntrykk og en varmende dybde fra alkoholen". Sistnevnte er det for øvrig hele 8,9 prosent av i brygget.

Gudeløs er først og fremst myntet på medlemmene i Ateistisk selskab, men vil også være å finne i utvalgte butikker og barer landet over, heter det på bryggeriets hjemmeside.

Bryggeriet melder også at de tar "sosialt ansvar", og donerer en krone til Ateistisk selskab for hver solgte flaske.

- Bra reklame for Ateistisk Selskab
Bryggeriet Djævlebryg ble startet opp for drøye to år siden, og har åpenbart ingen ambisjoner om å vinne markedsandeler blant de mest gudfryktige. Slagordet er "Satans gode øl", og her er er det henvisninger til mørkets fyrste som rår.

Nestleder i Ateistisk Selskab Jonathan Szpirt er ikke redd for at ølsamarbeidet kan bli oppfattet som useriøst av andre tros- og livssynsorganisasjoner i Danmark.

- Det er sikkert noen som vil mene det, men vi har ingen behov for å bli oppfattet som seriøse av danske trossamfunn. De er allerede fulle av forakt overfor oss, så her tror jeg ikke det er så mye å tape, sier Szpirt.

Han forteller at de som driver Bryggeriet Djævlebryg er medlemmer i organisasjonen, og slår fast at dette er god reklame for Ateistisk selskab.

- Det er morsomt, og det vil gi oss masse reklame. Logoen vår og nettadressen står på etiketten, og ølet skal selges over hele landet. Gjennom dette ølsamarbeidet signaliserer vi i tillegg at man som ateist faktisk kan nyte livet med god samvittighet uten å være redd for å havne i helvete, konstaterer Szpirt.

Nestlederen forteller videre at Ateistisk Selskab kommer til å bruke ølet internt i organisasjonen.

- Vi har allerede arrangert ølsmakekvelder for medlemmene, der folk betaler litt og får smake på de forskjellige ølsortene til Djævlebryg. Disse har vært godt besøkt. Vi kommer også til å gi bort flasker med Gudeløs til foredragsholdere og andre, samt servere ølet på samlinger, møter, middager og slikt. Så dette er virkelig en win-win-situasjon både for oss og bryggeriet, understreker Szpirt.

Les mer:

Siste nytt i Nyheter

Hvem vil gifte seg i et krematorium?

Human-Etisk Forbund fortviler over det som er i ferd med å bli navnet på det nye livssynsnøytrale seremonirommet i Tromsø.

Skepsis outer alternativ markedsføring på Facebook

Før nøyde Skepsis seg med å tipse Forbrukerombudet. Nå går de ut med tipsene selv.

Opplysningsvesenets fond får Riksrevisjonen på nakken hvis de selger billig

– Hovedoppgaven vår er å skaffe penger til fondet og kirken, sier direktør i Opplysningsvesenets fond, Ole-Wilhelm Meyer.

 
Klar nedgang i andel amerikanere som tror Bibelen er Guds ord

For første gang er gruppa som tror Bibelen bare er skrevet av mennesker større enn de som mener den bokstavelig talt er Guds ord.

Reduserte verdien på kirkefond med fire milliarder

En ny beregningsmåte har mer enn halvert verdien av Opplysningsvesenets fond.

Deler av barnetoget må vente utenfor mens de andre er i kirken

På to skoler i Aurskog-Høland kommune marsjerer 17.mai-toget rett inn i kirken for så å fortsette etterpå. Én av de to skolene lover å se på saken til neste år.

Annonse
Annonse
Annonse