Britiske humanister storfornøyd med kampanje

Det er ingen bedre metoder enn vitenskap, slås det fast i den første videoen: Hvordan kan vi vite hva som er sant?

Britiske humanister storfornøyd med kampanje

Den siste måneden har British Humanist Association kjørt kampanjen «That's humanism» på sosiale medier. Stephen Fry har vært sentral.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.04.2014 kl 15:21

How do we know what is true? Narrated by Stephen Fry

Se bildet større

British Humanist Association har også laget en rekke bilder for spredning på sosiale medier med sitater fra kjente personer som på ulike vis underbygger et humanistisk livssyn.

Se bildet større

- Responsen har vært utrolig. Vi har nådd hundretusenvis av nye mennesker. Lærere har fortalt at de vil bruke videoene i undervisningen. Vi har fått meldinger fra folk som forteller at videoene har fått dem til å forstå at de ikke tror på Gud, sier Stephen Fry i dette intervjuet.

I fire videoer utgitt av British Humanist Association, Human-Etisk Forbunds britiske søsterorganisasjon, forteller den kjente skuespilleren og programlederen Stephen Fry hva humanisme er, og hvilke holdninger humanismen har til livets store spørsmål.

Temaene som dekkes er:

Alle videoene legger stor vekt på forskjellene mellom et humanistisk og et religiøst syn.

Over en million visninger

Videoene er en del av en kampanje British Humanist Association har kjørt den siste måneden, kalt "That's humanism". Målet er å få flere til å få øynene opp for hva et humanistisk livssyn går ut på. Målet har vært å få folk til å spre videoene på sosiale medier. Samme mål har de hatt for en rekke bilder av kjente personer med et tilhørende sitat som har vært produsert i forbindelse med kampanjen.

Organisasjonen er svært fornøyd etter at kampanjemåneden er omme.

– Resultatet er helt utrolig. Videoene har tilsammen hatt mer enn en million visninger. Vi har fått riksdekkende presse, tusener av nye likes på Facebook, hundrevis av nye Twitter-følgere og mange nye medlemmer også, heter det i en pressemelding fra forbundet.

De slår fast at videoene nådde ut til mange nye mennesker og fortalte dem hva humanisme er - noe som nettopp var målet med det hele.

De siterer også en uttalelse Stephen Fry kom med til Religion News Service i forbindelse med kampanjen.

– Den mest umiddelbare effekten av å leve som humanist, er at vi tror dette livet er alt vi har. Dermed spiller det en stor rolle hva vi gjør og hvilke valg vi tar. Humanisme inspirerer til entusiasme i hverdagslivet og oppfordrer oss til å oppføre oss bedre mot hverandre, og jobbe sammen mot en bedre framtid til det felles beste.

British Humanist Association er svært fornøyd med å ha fått dette budskapet ut, og retter en takk til alle aktive som har bidratt.

Les mer:

Siste nytt i Nyheter

Hvem vil gifte seg i et krematorium?

Human-Etisk Forbund fortviler over det som er i ferd med å bli navnet på det nye livssynsnøytrale seremonirommet i Tromsø.

Skepsis outer alternativ markedsføring på Facebook

Før nøyde Skepsis seg med å tipse Forbrukerombudet. Nå går de ut med tipsene selv.

Opplysningsvesenets fond får Riksrevisjonen på nakken hvis de selger billig

– Hovedoppgaven vår er å skaffe penger til fondet og kirken, sier direktør i Opplysningsvesenets fond, Ole-Wilhelm Meyer.

 
Klar nedgang i andel amerikanere som tror Bibelen er Guds ord

For første gang er gruppa som tror Bibelen bare er skrevet av mennesker større enn de som mener den bokstavelig talt er Guds ord.

Reduserte verdien på kirkefond med fire milliarder

En ny beregningsmåte har mer enn halvert verdien av Opplysningsvesenets fond.

Deler av barnetoget må vente utenfor mens de andre er i kirken

På to skoler i Aurskog-Høland kommune marsjerer 17.mai-toget rett inn i kirken for så å fortsette etterpå. Én av de to skolene lover å se på saken til neste år.

Annonse
Annonse
Annonse