Fri tanke - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Sara Mats Azmeh Rasmussen satte seg ned utenfor lokalene til Islamsk Råd Norge i morges.

Sara Mats Azmeh Rasmussen satte seg ned utenfor lokalene til Islamsk Råd Norge i morges.

Azmeh Rasmussen starter sitteaksjon mot muslimsk homohets

Fra og med i dag skal Sara Mats Azmeh Rasmussen sitte på gata utenfor kontorene til Islamsk Råd Norge i Oslo.

Publisert:

Sist oppdatert: 31.01.2011 kl 06:30

-Islamsk teologi rommer straffer som ikke har plass i en moderne rettsforståelse. Islam har akutt behov for å bli reformert på dette punktet. IRN må vise at de har respekt for grunnleggende menneskerettigheter og ta generelt og utvetydig avstand fra dødsstraff for homofili, sier Sara Mats Azmeh Rasmussen.
Fra og med i dag skal hun sitte på gata utenfor lokalene til Islamsk Råd Norge (IRN) i Oslo. Med seg har hun en plakat, en matpakke og varme klær. Mobiltelefonen blir igjen i leiligheten hun leier av en homofil venn. På fortauet rett utenfor døren skal hun sitte fra morgen til sen ettermiddag på ubestemt tid, helt til det skjer en, som hun sier, "konkret bevegelse i saken".

- Fordommene mot homofile og transpersoner er sterke i det muslimske miljøet. Vi blir ansett som en skam og en fare. Det gjør at vi blir dømt til å leve i det skjulte. Vi står ute i kulden og blir fratatt muligheten til å være del av fellesskapet. Slik kan det ikke fortsette, sier hun.

Det er imidlertid ikke enkelt å gjøre noe med dette, erkjenner Azmeh Rasmussen.

- Tre år er gått siden spørsmålet om dødsstraff for homofili i Iran ble stilt. Verken IRN eller Det europeiske fatwarådet vil nærme seg tabuet. Da jeg leste intervjuet med tidligere IRN-generalsekretær Shoaib Sultan i Fritanke.no, tenkte jeg: "dette går bare ikke an!". Hvor lenge skal homofile muslimer vente før de får det opplagte svaret at de har retten til sine liv og at det ikke råder noen tvil om det? spør hun.

- Et liv under jorden er ikke noe liv

Azmeh Rasmussen mener at IRNs vegring fra å ta avstand fra dødsstraff for homofili på et generelt grunnlag, i praksis blir en legitimering av homofiendtlige holdninger blant norske muslimer.

- Slik jeg oppfatter det har IRN tatt generell avstand fra dødsstraff, både for homofili og andre ting "som er i strid med deres religion", gjentatte ganger, og at det er akkurat politikken til Iran som de av en eller annen grunn ikke vil uttale seg om? Stemmer ikke dette?

- Når var det Islamsk Råd tok avstand fra dødsstraff for homofili på et generelt og prinsipielt grunnlag? Kan det være deres vage og tvetydige uttalelser som er grunnen til at denne saken etter tre års debatt ennå ikke er lagt død? Når dette har så stor prinsipiell betydning, burde ikke IRN uttalt seg gjennom en pressemelding? I stedet har det kommet fragmenter som verken samlet eller spredt kan sies å gi et tilfredsstillende svar, slår hun fast.

Azmeh Rasmussen er klar over at daværende nestleder i IRN, Asghar Ali, tok avstand fra dødsstraff for homofili "som norsk muslim" i 2007.

- Det kom etter en politisk storm i Arbeiderpartiet der Ali hadde et politisk verv. Daværende generalsekretær i IRN, Shoaib Sultan, ble også motvillig dratt på banen etter først å ha nektet å svare på spørsmål fra pressen. Da sa han følgende: "Jeg mener at dødsstraff er feil". Han insisterte på å bruke ordet "feil", og ikke "forkastelig" eller "inhumant". Det holder rett og slett ikke, konstaterer Azmeh Rasmussen.

Hun trekker også fram at Sultan i 2009 skrev følgende i Ny Tid: "Islamsk Råd Norge søker ikke, har ikke søkt og kommer ikke til å søke dødsstraff for homofili. Respekten for norsk lov er en like soleklar plikt for oss som for alle andre borgere av dette landet".

Azmeh Rasmussen mener også denne formuleringen er egnet til å så tvil.

- Muslimer skal ifølge sharia følge lovene i land hvor de utgjør en minoritet. Hvis IRN virkelig har tatt et prinsipielt standpunkt i dette spørsmålet, burde rådet komme med en klar avstandtaken i en egen pressemelding. Dette er en sak av stor betydning og handler ikke bare om homofile, men om islams evne til å fornye seg, sier hun.

Azmeh Rasmussen understreker at hun ikke bare aksjonerer for retten til liv. Hun aksjonerer for retten til et anstendig liv der man ikke trenger å leve i skjul.

- Et liv under jorden er ikke noe liv, slår hun fast.

Azmeh Rasmussen forteller at hun bestemte seg for å gjennomføre aksjonen rett før nyttår.

- Artikler og debattinnlegg har begrenset virkning så lenge den homofile er en abstrakt skikkelse. Det personlige møtet er nødvendig. Derfor prøver jeg nå å komme i dialog med Islamsk råd og vanlige muslimer på denne måten.

Hver dag hun sitter der, skal Azmeh Rasmussen sende IRN en rosa rose. Hun poengterer at aksjonen er fredelig.

Vil ikke gi intervjuer

Azmeh Rasmussen kommer ikke til å gi intervjuer mens aksjonen pågår. Dette intervjuet i Fritanke.no er det eneste hun gir i forbindelse med aksjonen.

- Målet mitt er å gi ansikt og stemme til muslimske homofile og transpersoner. Men det kan lett bli slik at ett ansikt dekker hele bildet mens de andre står i skyggen. Derfor vil jeg ikke snakke med andre medier. Hvis de spør vil jeg si "ingen kommentar".

Hun synes denne saken er for viktig til å bli et reality-show med én hovedperson.

- Det var den personfokuserte dekningen av Maria Amelie-saken som fikk meg til å velge dette. Jeg er i tillegg opptatt av at denne aksjonen ikke skal føre til et negativt fokus på muslimer. Jeg ser på dette som en rettighetskamp, sier hun.

Azmeh Rasmussen gjør imidlertid ett unntak når det gjelder journalister. Hun sier at hun har hatt kontinuerlig kontakt med den arabiske tv-kanalen al-Jazeera gjennom ett år.

- Jeg sendte et skriftlig forslag til al-Jazeeras hovedkontor i fjor om å ta opp homofili i et eget program. Hvis en reporter dukker opp derfra, vil jeg selvsagt uttale meg, sier hun.

Azmeh Rasmussen forteller at hun gjennomfører aksjonen helt alene og finansierer den privat. Hun samarbeider ikke med noen organisasjoner. Det har hun forsøkt å få til uten hell, forteller hun.

Vil snakke med vanlige muslimer

Journalister vil hun altså ikke snakke med. Men vanlige muslimer på vei forbi, eller på vei inn og ut av IRNs hovedkvarter, moskeen og bokhandelen der, trenger ikke jobbe hardt for å få henne i tale.

- Jeg vil gjerne at de kommer bort og stiller spørsmål, slår av en prat eller sier hva de mener. Hvis noen blir provosert over det jeg gjør, vil jeg gjerne høre på dem også, så lenge de ikke tyr til fysisk vold.

- Hvor lenge blir du sittende?

- Det er opp til Islamsk Råd. Jeg sitter til det skjer en konkret bevegelse i saken.

- Du sier at du ikke vil snakke med mediene, men dette ligner likevel veldig på et mediestunt?

- Det er ikke noe mediestunt. Når IRN verken vil ha debatt eller dialog med homofile muslimer, finnes det få alternativer. Jeg har prøvd mange ganger å få til en dialog, men de trekker seg alltid unna og håper tydeligvis at det hele skal gå over. Det kan jeg ikke finne meg i.

Azmeh Rasmussen understreker at dette er noe hun føler seg forpliktet til å gjøre.

- Jeg klarer ikke så slå meg til ro og tenke at "nå har jeg skrevet noen artikler og gjort mitt". Jeg skal stå utenfor og banke på døren. Vi finnes, vi er normale og friske, og vi lengter etter å bli tatt inn i varmen.

Relevante lenker:


- Måtte Gud beskytte oss mot Satan

Mens Fritanke.no er utenfor lokalene til Islamsk Råd i Calmeyersgt. i Oslo for å ta bilder, kommer en person med muslimsk bakgrunn bort til Azmeh Rasmussen og spør hvorfor hun sitter der. Han lurer på om hun er kald, og om hun trenger noe å spise.

Hun forteller at hun aksjonerer, og hva hensikten med aksjonen er. Mannen forstår ikke hva homofil er. Det er ikke noe godt ord for dette på arabisk. "Det er at menn blir tiltrukket av menn, og kvinner blir tiltrukket av kvinner", forklarer hun.

Da begynner mannen straks å gå. Han slår ut med hendene og utbryter: "Måtte Gud beskytte oss mot Satan!"