Annonsekrig mellom pønkefestival og privatperson

Da Pierre Haavik fikk se annonsen til Kanalrock (til venstre) rykket han inn svarannonsen til høyre.

Annonsekrig mellom pønkefestival og privatperson

«Jesus er større enn Kanalrock» er overskriften. Så langt har det blitt fem helsides annonser.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
13.05.2016 kl 15:46

Se bildet større

I dag 13. mai var annonsen «Jesus er større enn Kanalrock» nok en gang å se på trykk i Gjengangeren, lokalavisa i Horten. FOTO: Even Gran

Se bildet større

Klikk for å se stor versjon.

Se bildet større

Klikk for å se stor versjon.

Rett før påske publiserte pønkefestivalen Kanalrock i Horten, som skal arrangeres i slutten av juli, en annonse i Jarlsberg Avis som forkynner at «Kanalrock er større enn Jesus».

Annonsen var illustrert med et bilde av en forpint Jesus med tornekrone. Under bildet presiseres det at utsagnet «er basert på fjorårets publikumstall på festivalen kontra personer i Horten med Jesus som for- eller etternavn».

– Jeg sjekket på Statistisk sentralbyrå at det er 86 personer i Norge som heter Jesus. Så da antok jeg at det ikke var noen i Horten, sa representant fra festivalen, Alexander Svanberg, til Gjengangeren i mars.

«That Rock Was Christ»

Dager etter annonsen fra Kanalrock ble publisert i Jarlsberg Avis, ble det rykket inn helsides annonser med motsatt budskap i tre Vestfold-aviser; Jarlsberg avis, Gjengangeren og Tønsberg blad. Overskriften på annonsen var «Jesus er større enn Kanalrock».

Annonsen formidler at Jesus er den eneste «rocken» du trenger. Påstanden underbygges av et bibelsitat fra 2. Samuelsbok 22:47; «Herren lever! Velsignet er min klippe! Opphøyd er Gud, min frelses klippe» ... eller som det selvsagt heter på engelsk: «The Lord lives! Blessed by my Rock! Let God be exalted, the Rock of my salvation».

Dobbeltbetydningen av ordet «rock» på engelsk utnyttes også i bibelsitatet «That Rock Was Christ» (klippen var Kristus) fra 1. Korinterbrev 10:4.

Under kan vi lese at Jesus er veien, sannheten og livet, og at han vil forvandle ditt liv. Så anbefales bibellesing og fire kristne tv-kanaler hvis du vil «lære mer om Jesus og om veien til frelse og evig liv».

De fire tv-kanalene, Gospel Channel, Kanal 10, Visjon Norge og Country Gospel TV, er listet opp med logoer og kontaktinformasjon nederst.

I dag stod annonsen på trykk igjen, denne gangen på helsider i Jarlsberg Avis og Gjengangeren.

Kommer ikke fra Visjon Norge

Det er ikke oppgitt hvem avsenderen for annonsen er. Til tross for at logoen til Visjon Norge står nederst, forsikrer grunnlegger av Visjon Norge, Jan Hanvold, at de ikke har hatt noe med annonsen å gjøre.

– Dette kommer ikke fra oss. Hvis vi hadde tatt initiativ til dette, ville jeg ha visst om det, sier Hanvold til Fritanke.no.

Han presiserer at selv om annonsen er positivt ment, er det ikke greit at logoen til Visjon Norge brukes på den måten uten at det er avklart med dem først. De kommer imidlertid ikke til å forfølge saken.

Vil sette Jesus i sentrum

Det er en privatperson, Pierre Haavik, som har rykket inn annonsen, viser det seg. Han bekrefter overfor Fritanke.no at han er mannen bak, og understreker at dette ikke er ment som noen krig mot Kanalrock.

– Hensikten har bare vært sette skapet på plass etter at Kanalrock provoserte med sin annonse rett før påske. Det var ikke riktig av dem å håne frelseren på den måten de gjorde. Poenget med annonsen er å fortelle at Jesus er frelseren, og å fortelle folk hvor de kan gå for å lære mer om ham. Annonsen taler for seg selv. Jeg har ikke noen kommentarer ut over det som står der, sier han.

– Helsides annonser i flere aviser? Det må vel ha vært dyrt?

– Ja, men det er ingenting imot den prisen Jesus betalte da han døde på korset.

– Er annonsen ment litt humoristisk også?

– Du får ta det for hva det er. Jeg vil sette ting på plass. Det er ikke riktig å håne Jesus på den måten.

– Hva tenker du om at Jan Hanvold fra Visjon Norge mener du burde ha tatt kontakt med ham angående bruk av logoen?

– Det han sier, får han stå for. Det er budskapet om Jesus, og hvor du kan gå for å lære mer om ham, som skal stå i sentrum her. Ikke noe annet. Jeg ønsker ikke noe oppmerksomhet rundt min person, sier han.

– God markedsføring for oss

Pressetalsperson for Kanalrock, Alexander Svanberg, synes dette først og fremst er morsomt.

– Annonsene som forkynner at «Jesus er større enn Kanalrock» gir oss ekstra oppmerksomhet, og det er jo helt supert. Ellers er det jo litt merkelig at det skal være nødvendig å slå fast at Jesus, som tilbes av millioner av mennesker over hele verden, er større enn Kanalrock. Hvis kristne virkelig bekymrer seg for en liten pønkefestival i Horten, så står det dårlig til, sier han.

Han presiserer at den opprinnelige annonsen også var ment som et lite nikk til John Lennons kjente sitat om at «The Beatles er større en Jesus».

Siste nytt i Nyheter

Sterk nedgang for alternativ behandling i Norge

Andelen i befolkningen som sier de har brukt de seks vanligste behandlingsformene ble i gjennomsnitt halvert mellom 2014 og 2016.

Mener økonomisjefen tar feil om forlagets økonomi

– Nei, det er ikke på noe tidspunkt tatt ut utbytte av forlagets overskudd. Forlagssjef Bente Pihlstrøm i Humanist Forlag reagerer på flere av påstandene fra HEFs økonomisjef.

Islamsk Råd foreslo selv å ta en pause fra STL

STL har kommet med skarp kritikk av IRN og skal ha fremmet et forslag om suspensjon fra rådet. Men i STLs rådsmøte i går kveld var det IRN selv som foreslo at de tar en pause.

 
Frykter Humanist forlag ryker hvis konfirmasjonsbok kuttes

Hovedstyret i Human-Etisk Forbund skal fredag ta stilling til om humanistiske konfirmanter fortsatt skal få en bok som del av kurset - en utgivelse som er Humanist Forlags finansielle fundament.

– Hva er det Human-Etisk Forbund tenker på?

– For oss i Foreningen Skepsis er Humanist Forlag viktig, men som HEF-medlem kan jeg ikke skjønne at det ikke er minst like viktig for Human-Etisk Forbund å beholde et forlag med sitt verdigrunnlag, sier Christopher Dragnes Norderhaug.

Mener homøopati i Norge er hardt rammet av skepsis

En «religiøs og naiv tiltro til vitenskap» har fått fotfeste i Norge, mener daglig leder i Norges Naturmedisinsentral. I tillegg har staten gjort det vanskeligere å få tak i homøopatiske midler.