Lærere kan ikke be elevene tre kondomer på en banan og tro at jobben er gjort

Humanistisk Ungdom lanserte nylig kampanjen "Mer enn sex" for en bedre seksualundervisning i skolen.

Lærere kan ikke be elevene tre kondomer på en banan og tro at jobben er gjort

Hvorfor handler seksualundervisningen i skolen bare om sykdommer, prevensjon og abort, spør Arnlaug Høgås Skjæveland, leder i Humanistisk Ungdom.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
06.04.2016 kl 20:52

Etter 10. klasse skal elever i skolen kunne «formulere og drøfte problemstillinger knyttet til seksualitet, seksuell orientering, kjønnsidentitet, grensesetting og respekt, seksuelt overførbare sykdommer, prevensjon og abort».

Dette er et godt kompetansemål, men i alt for mange klasserom ligger fokuset på de tre siste punktene. Selvfølgelig skal ungdommer lære om dette, men lærere kan ikke be elevene om å tre kondomer på en banan og tro at jobben er gjort.

Undervisningen mange steder fokuserer ikke på at det finnes andre legninger enn heterofil, homofil og bifil, og andre kjønnsidentiteter enn mann og kvinne. I Humanistisk Ungdom mener vi at seksualundervisningen må være sannferdig og unngå å bygge opp under fordommer og misforståelser. Derfor må den fokusere på mangfoldet i kjønn og seksuell orientering.

En sammensatt gruppe

Norske elever er som resten av befolkningen en sammensatt gruppe, derfor finnes det også et mylder av seksuelle orienteringer og kjønnsidentiteter i klasserommene. Seksualundervisningen må treffe alle, ikke bare heterofile cis-kjønnede (det vil si de som identifiserer seg med det kjønnet de er født med) gutter og jenter.

Det er flere grupper som blir totalt oversett i klasserommet. Alle elever må sitte igjen med en følelse av trygghet, ikke en følelse av å være unormal. Personer som er både hetero og cis må også få en god forståelse av andre legninger og kjønnsidentiteter. Vi lever i samme samfunn, og transpersoner må få slippe å svare på mange fordommer hver gang de møter en ny person.

Kampanje for bedre seksualundervisning

Undervisningen må utfordre normene i samfunnet. Elevene må lære seg å tenke kritisk rundt egne og andres oppfatninger om seksualitet og kjønn. Normkritikk handler om å identifisere og kritisere normene i samfunnet, å se på hvordan samfunnet begrenser livene til de som ikke faller innenfor boksen «normal». Eksempler på begrensing kan være diskriminering, sosial utestengelse eller trakassering.

Humanistisk Ungdom lanserer i vår en kampanje for en bedre seksualundervisning. Vi ønsker en undervisning basert på mangfold og normkritikk, en undervisning som ikke forventer at alle elevene er hetero og cis, og som gir elevene trygghet om hvem de er. Seksuell legning og kjønnsidentiteten former i stor grad hvem vi er og hvem vi skal bli. Alle har rett til å få en seksualundervisning som er relevant for seg og sin identitet.

Se bildet større

Arnlaug Høgås Skjæveland er leder i Humanistisk Ungdom.

Se bildet større

Les mer om Humanistisk Ungdoms kampanje Mer enn sex. Den 30. april skal HU ha "Seksualundervisning på gata" i Oslo.

Siste nytt i Kommentar

Forskjellsbehandling i gjære - uttalelser lover ikke godt

KOMMENTAR: – Er Kulturdepartementet i ferd med å skrote likebehandling av tros- og livssynssamfunn? spør Even Gran.

Til dere foreldre på små steder som sier nei til skolegudstjenester

KOMMENTAR: – Når jeg leser historiene som kommer fra Voss og fra mange andre mindre plasser i Norge, kan jeg ikke annet enn å være takknemlig for at vi i byen i det minste slipper bygdedyret.

– Humanismen er det vi kan enes om at den er

KOMMENTAR: – Samtidig må et livssyn ha grenser. Det kan ikke inneholde alt på én gang. Manifestet er det nærmeste vi kan komme et svar på denne utfordringen: En kollektiv formulering av innholdet i humanismen, skriver seniorrådgiver Arnfinn Pettersen i HEF.

Korstog mot kristendommen? Seriøst, Listhaug?

KOMMENTAR: Det smaker kraftig av populisme når Human-Etisk Forbunds prinsipielle motstand mot religiøs forkynning i skolen blir betegnet som en kamp for å rense samfunnet for religion.

En viktig stemme
Å benytte skolen som misjonsmark for å nå utover egne rekker, er ikke akseptabelt

KOMMENTAR: «Beklemmende og respektløs» er blant ordene Bente Sandvig velger å bruke når hun skal omtale biskop Helga Haugland Byfuglien holdning til skolegudstjenester.

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!