HEF bør samarbeide med de sekulære muslimene

Samfunnsdebatten har fått et tilskudd av personer og organisasjoner som er sekulære, men kommer fra en muslimsk bakgrunn og særlig arbeider i forhold til det. FOTO: Arnfinn Pettersen/Aslaug Olette Klausen

HEF bør samarbeide med de sekulære muslimene

LEDER: Human-Etisk Forbund bør kjenne sin besøkelsestid og opprette kontaktpunkter med de sekulærmuslimske organisasjonene

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.09.2017 kl 10:20

Se bildet større

Kirsti Bergh er redaktør for Fritanke.no/Fri tanke.

Se bildet større

Kommentaren er lederartikkel i siste nummer av Fri tanke på papir. Du som ikke får bladet i posten kan lese det her.

LEDERARTIKKEL: Det finnes en voksende gruppe ateister, agnostikere og sekulære med muslimsk bakgrunn, både i Norge og internasjonalt. Noen av de som har gjort seg mest bemerket i Norge får du møte i dette nummeret av Fri tanke.

De spenner fra det mest kompromissløst religionskritiske, især mot islam, til det mer pragmatisk politiske; fra dystre beskrivelser av islam, til mer optimistiske oppfatninger om bevegelse i positiv retning. HEF har vært en viktig aktør i livssynsdialogen i Norge, gjennom sin involvering i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn. På samme måte må forbundet kjenne sin besøkelsestid og opprette kontaktpunkter med grupperinger som LIM (Likeverd, Mangfold og Integrering) og SSI (Senter for Sekulær Integrering). Det er naturlig for HEF å søke mer samarbeid med de sekulærmuslimske organisasjonene, for her er målene de samme: Nemlig å få gjennomslag for sekulært lovverk. Samtidig bør også være med og støtte eks-muslimer i Norge som sliter med å stå frem som ateister.

Disse gruppenes perspektiv på religion og integrering er viktig. Mange av dem er meningsfeller med sekulære aktivister som Human-Etisk Forbund ellers støtter i muslimske majoritetsland. Det burde være naturlig å opprette allianser med deres likesinnede her. Kanskje er det viktig at forbundet også lytter til disse gruppene når man skal bestemme seg for hvilken holdning man skal ha til niqab-forbud og bruk av hijab i barneskolen. Det kan tenkes HEF og LIM vil konkludere ulikt når det gjelder spesifikk lovgivning, men det grunnleggende standpunktet – at hijab ikke hører hjemme på barneskolebarn – er felles.

Kanskje vil flere sekulariserte muslimer finne sin plass i Human-Etisk Forbund etter hvert, slik den profilerte legen Wasim Zahid og unge «skamløse» Nancy Herz har gjort, som du også kan lese om i denne utgaven av Fri tanke. For fortsatt er det slik at Human-Etisk Forbund er det eneste livssynsamfunnet som ivaretar ikke-troendes interesser og går i front for at staten må være sekulær og at offentlige institusjoner må være livssynsnøytrale.

Dette er lederartikkelen i Fri tanke nr 2-2017

Siste nytt i Kommentar

Kunsten å tenke negativt

ETIKKSPALTEN: En stoiker spør seg ikke om glasset er halvfullt eller halvtomt, men er glad for at det i det hele tatt finnes glass.

Nei, HEF gjør ikke knefall for niqab-bruk i skolen

KOMMENTAR: Det er ikke slik at det å si nei til nasjonalt forbud, innebærer at det er fritt fram for burkaer og niqaber på elever og lærere, understreker Human-Etisk Forbunds fagsjef Bente Sandvig.

Toleransens selvmorderiske paradoks

KOMMENTAR: Er vi blitt så tolerante for ekstremisme at toleransen i seg selv er blitt et problem? Karl Poppers legendariske formulering av toleransens paradoks er mer aktuell enn på lenge.

 
Ny Tids avskjed med mainstream-virkeligheten

KOMMENTAR: Månedens utgave av Ny Tid ser ut til å være et temanummer om konspirasjoner. Dette har nok skadet avisens omdømme alvorlig. Men vil det nødvendigvis ødelegge omsetningen?

Er «konsensus» et meningsfylt begrep innen vitenskap?

Når mange vitenskapsfolk sier det samme, når konsensus hersker, betyr det strengt tatt ikke annet enn at en masse vitenskapsfolk sier det samme.

Gravøl for kommentarfeltet

Fra og med i dag stenger vi kommentarfeltet. Vi trodde det ville bidra til debatten, men i de fleste tilfeller har det jo ikke gjort det.