HEF bør samarbeide med de sekulære muslimene

Samfunnsdebatten har fått et tilskudd av personer og organisasjoner som er sekulære, men kommer fra en muslimsk bakgrunn og særlig arbeider i forhold til det. FOTO: Arnfinn Pettersen/Aslaug Olette Klausen

HEF bør samarbeide med de sekulære muslimene

LEDER: Human-Etisk Forbund bør kjenne sin besøkelsestid og opprette kontaktpunkter med de sekulærmuslimske organisasjonene

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
18.09.2017 kl 10:20

Se bildet større

Kirsti Bergh er redaktør for Fritanke.no/Fri tanke.

Se bildet større

Kommentaren er lederartikkel i siste nummer av Fri tanke på papir. Du som ikke får bladet i posten kan lese det her.

LEDERARTIKKEL: Det finnes en voksende gruppe ateister, agnostikere og sekulære med muslimsk bakgrunn, både i Norge og internasjonalt. Noen av de som har gjort seg mest bemerket i Norge får du møte i dette nummeret av Fri tanke.

De spenner fra det mest kompromissløst religionskritiske, især mot islam, til det mer pragmatisk politiske; fra dystre beskrivelser av islam, til mer optimistiske oppfatninger om bevegelse i positiv retning. HEF har vært en viktig aktør i livssynsdialogen i Norge, gjennom sin involvering i Samarbeidsrådet for tros- og livssynssamfunn. På samme måte må forbundet kjenne sin besøkelsestid og opprette kontaktpunkter med grupperinger som LIM (Likeverd, Mangfold og Integrering) og SSI (Senter for Sekulær Integrering). Det er naturlig for HEF å søke mer samarbeid med de sekulærmuslimske organisasjonene, for her er målene de samme: Nemlig å få gjennomslag for sekulært lovverk. Samtidig bør også være med og støtte eks-muslimer i Norge som sliter med å stå frem som ateister.

Disse gruppenes perspektiv på religion og integrering er viktig. Mange av dem er meningsfeller med sekulære aktivister som Human-Etisk Forbund ellers støtter i muslimske majoritetsland. Det burde være naturlig å opprette allianser med deres likesinnede her. Kanskje er det viktig at forbundet også lytter til disse gruppene når man skal bestemme seg for hvilken holdning man skal ha til niqab-forbud og bruk av hijab i barneskolen. Det kan tenkes HEF og LIM vil konkludere ulikt når det gjelder spesifikk lovgivning, men det grunnleggende standpunktet – at hijab ikke hører hjemme på barneskolebarn – er felles.

Kanskje vil flere sekulariserte muslimer finne sin plass i Human-Etisk Forbund etter hvert, slik den profilerte legen Wasim Zahid og unge «skamløse» Nancy Herz har gjort, som du også kan lese om i denne utgaven av Fri tanke. For fortsatt er det slik at Human-Etisk Forbund er det eneste livssynsamfunnet som ivaretar ikke-troendes interesser og går i front for at staten må være sekulær og at offentlige institusjoner må være livssynsnøytrale.

Dette er lederartikkelen i Fri tanke nr 2-2017

Siste nytt i Kommentar

Mansons siste manipulasjon

Selv etter sin død skaper Charles Manson bølger og konflikter. Hva gjør at en mann som ble dømt som massemorder for nesten et halvt århundre siden fortsatt lever i popkulturen? Audhild Skoglund har noen teorier.

Folkelig og inkluderende, men lite troverdig

TV-ANMELDELSE: – Serien er tidvis morsom, men er laget av og for skeptiske ateister, skriver Haakon Gunleiksrud om den tredje sesongen av NRK-serien På tro og Are.

Bok: Identitetspolitikk og manglende selvransakelse

Mahmoud Farahmand ser nærmere på Bushra Ishaqs bok Hvem snakker for oss? Han er ikke begeistret.

 
Var drapsmannen fra Texas en radikal ateist som hatet kristne?

FAKTASJEKK: Avisa Korsets seier er svært tydelig på hva massemorderen følte og mente. Men stemmer det?

Raseforviklinger. Eller: «Finnes egentlig bikkja mi?»

Begrepet «rase» får folk til å se rødt – ikke helt uten grunn. Verdenshistoriens største overgrep er begått i dets navn. Men betyr dette – eller motstanden mot å bruke ordet – at raser ikke eksisterer?

Satirebloggens mørke side

KOMMENTAR: «Smyrna menighet Oslo» var visst ikke bare satire likevel.