Nærmere 400 stykker hadde møtt opp til motdemonstrasjonen Samhold i mangfold i Tønsberg om kvelden 26.januar, mens bare i underkant av 20 møtte opp i Pegida-demonstrasjonen. FOTO: Dan Rugsveen

Pegida er ikke min humanisme

Pegida påstår å demonstrerer «på humanistisk grunnlag». Leder i Humanistisk Ungdom, Anders Garbom Backe, skriver om hva humanisme er og ikke er, sett fra hans perspektiv.

Tekst:

Publisert:

Fritanke.no - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund
Se bildet større

Anders Garbom Backe er leder i Humanistisk Ungdom og kommer fra Vestfold.

Kommentaren er basert på en appell holdt under Samhold i mangfold-markeringen i Tønsberg 26. januar:

Jeg er stolt av å kalle meg selv humanist. Humanisme kan bety mange ting, og ingen gruppe, selv ikke vi i Humanistisk Ungdom, har monopol på humanisme-begrepet. Det er likevel noen ting humanisme ikke er.

Pegida skriver på sin nettside at de demonstrerer «på humanistisk grunnlag», og at de kjemper for «våre vestlige verdier basert på humanismen».

Hva humanisme er – og ikke er

Jeg skal ikke snakke på vegne av Pegida, men jeg vil si hva humanisme er for meg:

  • Humanisme er menneskeverd: Det er å anerkjenne at alle mennesker er like mye verdt. Det er ikke å dehumanisere en gruppe ved å redusere dem til simple terrorister og voldtektsmenn.
  • Humanisme er kritisk tenkning: Det er å stille spørsmål, være åpen for å ta feil og å undersøke flere sider av samme sak. Det er ikke å basere livssyn og politikk på subjektiv synsing, fordommer og frykt
  • Humanisme er dialog: Det er å lytte til andre, gi rom for annerledeshet og å søke forståelse uten å måtte være enig. Det er ikke å definere andres meninger på deres vegne eller å stenge dem ute før man har hørt hva de har å si.
  • Humanisme er retten til religionskritikk: Det er saklig å kritisere og diskutere religion – selv om det skulle såre religiøse følelser. Men det er aldri ikke en unnskyldning for å bedrive rasisme.

Jeg er enig med Pegida i at: vi må stå opp mot vold, undertrykkelse, kjønnslemlestelse og ekstremisme. Det er likevel to grunnleggende årsaker til at jeg aldri kan støtte Pegida:

Påstanden om islamisering

Den første grunnen er deres antagelse om at det skjer en islamisering av Vesten. Selv om det er stadig flere som sier dette skjer, er jeg uenig. Det som skjer, og bør skje, er en globalisering av samfunnet og sekularisering av staten.

Globalisering betyr at verden blir mindre, at vi kommer nærmere hverandre. Det er bra. «Islam» og «muslimer» representerer ikke én kultur eller én levemåte, men et mangfold, og er en del av et enda større mangfold med andre kulturer og religioner. Vi må lære av hverandre – finne «the best of both worlds». Det er ikke sånn at «vi» bare er gode, og «de» bare er dårlige.

Sekularisering av staten betyr ikke at islamsk lovgivning tar over. En sekulær og likebehandlende stat er en forutsetning for fullstendig religionsfrihet og et felles verdigrunnlag.

«Oss» og «dem»

Den andre grunnen er deres svart-hvit-skillet mellom «oss» og «dem». Vi må aldri glemme at vi alle er mennesker; individer med de samme rettighetene. Det stemmer ikke at alle i Vesten er én ting og alle muslimer er én annen ting.

Og selv om det var sånn at Vesten var i konflikt med islam, ville aldri Pegida være løsningen. Å stemple en hel gruppe som enten terrorister eller NAV-snyltere, å nekte dem samme rettigheter og anerkjennelse som medmennesker og bare å jage dem ut av landet, vil aldri føre til noe godt. Det er å forkle rasisme som religionskritikk, og det hindrer en reell debatt og dialog.

Ikke uten utfordringer

Et mangfoldig samfunn er ikke uten utfordringer. Jeg kan ikke kreve at alle skal bli humanister. Men jeg vil kreve at vi møtes som medmennesker, snakker sammen, gir rom for uenighet, samtidig som vi finner felles løsninger sammen.

Vi må gjøre som i Tønsberg og i andre byer, med representanter fra nærmest alle religioner og livssyn, politiske partier og organisasjoner: Samles og skape samhold i mangfold. Sammen sier vi klart i fra: Ja til religionsfrihet! Ja til mangfold!

En oversikt over alle organisasjonene som deltok i markeringen finner du her.

Siste nytt i Debatt

Ble møtt med råtne tomater i Norge - var en samlende skikkelse i USA

KOMMENTAR: Nylig avdøde Billy Graham var en randskikkelse i norsk kristenliv. For amerikanerne var han samlende. Det sier noe om kulturforskjellene mellom norsk og amerikansk kristenliv.

- Som motstander av religiøs forkynnelse i skolen forstår jeg frykten for yoga

DEBATT: Det er lett å latterliggjøre sørlandspolitikere og vestlandspastorer som kjemper mot yoga i skolen, kommunen og blant kristne. Klarer vi å se hvorfor latterliggjøringen er problematisk? spør hovedstyremedlem i Human-Etisk Forbund, Christian Lomsdalen.

Retten til å bestemme over eget liv. Hvorfor LIM ønsker forbud mot søskebarnekteskap

DEBATT: Et forbud mot søskenbarnekteskap vil være et viktig ledd i kampen mot ukultur og sosialt press, mener Dana-Æsæl Manouchehri.

 
Hvordan kan kirka så til de grader være i utakt med sitt eget grunnlag?
– HEF bør ikke sniksubsidiere Humanist Forlag gjennom en bokutgivelse

Økonomisjef i Human-Etisk Forbund, Harald Masst, mener Humanist Forlag har en svært solid økonomi og er godt rustet for omstilling om konfirmasjonsboka faller fra.

– HEF bør ikke bruke begrepet «sekulær muslim»

DEBATT: «Sekulære muslimer» – hva betyr det? Og hva kan ordbruken føre til? HEF-medlem Siamak Yazdankhah er kritisk til Fri tankes bruk av begrepet.

ANNONSE
Annonse