Henrik Asheim (H) regner med at Kunnskapsdepartementet tar grep for å sikre at lærebøker i KRLE-faget ikke er forkynnende. FOTO: t.v: Stortingsarkivet

Henrik Asheim (H): – Dette er forkynnende og må ut

– Vi kan ikke ha lærebøker som sier at fasiten er at Gud har skapt månen, sier stortingsrepresentant Henrik Asheim (H). Nå tar han saken opp med departementet.

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
22.08.2015 kl 08:55

Fritanke.no - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund
Se bildet større

Lærebøker i KRLE kan ikke ha som fasit at Gud skapte månen. Disse lærebøkene må ut, slår Henrik Asheim fast.

I går skrev Fritanke.no om lærebøker i RLE – nå KRLE – som lærer elevene at Gud har skapt både himmel og jord, dag og natt, sola, månen, stjernene, dyr og mennesker».

Krysser du av for at Gud har skapt «minnene» får du feil, mens et klikk på at Gud har skapt «månen», er korrekt og belønnes med en ape som hopper opp og ned.

– Vi kan ikke ha lærebøker som oppgir som fasit at Gud har skapt månen. Det er uakseptabelt og klart i strid med vedtaket om at faget ikke skal være forkynnende, slår stortingsrepresentant Henrik Asheim (H) fast overfor Fritanke.no.

Han legger til at skolen i prinsippet kan velge de lærebøkene de vil, men at KRLE-faget er spesielt fordi det har vært så tydelig at det ikke skal være forkynnende.

– KRLE skal være lærdom om religionene og livssynene og ikke forkynnelse. Det eksempelet dere trekker fram, er helt uakseptabelt. Dette kan vi ikke leve med, sier Asheim.

Han tar nå saken opp med departementet.

–Jeg har lyst til å finne ut hvilke grep departementet har tenkt å ta for å unngå at skolene bruker forkynnende lærebøker, sier han.

Overraskende

Asheim er overrasket over at slike lærebøker er i bruk i skolen.

– Ja, det må jeg si. Det har vært bred enighet om at faget ikke skal være forkynnende, og så kommer dette. Jeg hadde virkelig ikke trodd at lærebøkene skulle gi et så annerledes inntrykk enn det Stortinget har ønsket med faget.

– Hva tenker du om pedagogenes ideer om at man får best innlevelse av å komme på innsiden av historiene, mens det å pakke alt inn i «kristne mener at…» skaper en distanse som ødelegger læringseffekten?

– De er mange måter å lære bort på, og dette er de nesten nødt til å løse uten at faget blir forkynnende. De kan ikke si som et faktum at Gud skapte verden og universet, sier Asheim.

Han er ikke så bekymret over at kristen skapelseslære kommer før Darwins utviklingslære, slik Christina Dahl var bekymret for i gårsdagens intervju.

– Jeg har ikke inntrykk av at intelligent design står spesielt sterkt i skolen, så jeg tror ikke dette er noe problem. Selvfølgelig er evolusjon viktig. Jeg er trygg på at elevene får med seg dette også, sier han.

Asheim tror departementet kommer til å rydde opp.

– Ja, som stortingsrepresentant forventer jeg det, uansett hvem som styrer. Politiske vedtak må etterleves. Det gjelder alltid, sier han.

– Vi må tåle å høre om kulturarven

Asheim forsvarer ellers KRLE-omleggingen, og mener enkelte virker litt irrasjonelt redde for religion i sin motstand mot faget.

– Det hadde ikke blitt noe KRLE-fag hvis Høyre styrte alene. Det var KrF som ønsket dette. Men når det er sagt, synes jeg debatten tok litt for mye av. Mitt poeng i den voldsomme debatten som kom, er at mange i Norge har et litt et rart forhold til religion. Vi er litt irrasjonelt redde for det, spesielt den sterke troen som innvandrere kommer med. Jeg tror ikke selv. Jeg er ateist. Men jeg tror ikke det er så farlig å lære litt om at Norge har en kristen kulturarv – at det er det som har vært tradisjonen her, sier han.

Ingen forutsetninger for kvalifiserte meninger

Statssekretær i Kunnskapsdepartementet Birgitte Jordahl (H), vil ikke ta stilling til om lærebøkene Vi i verden er i strid med forutsetningene for KRLE-faget.

– Jeg har ingen forutsetninger for å ha noen kvalifiserte meninger om det lærebokverket det her vises til uten å gå dypere inn i dette. Det må sees i sammenheng med hvordan læreren bruker dette og hvilken kontekst dette brukes i, skriver hun i en epost til Fritanke.no

Jordahl understreker at det er læreren og skolen som velger bruk av læringsressurser og læreverk i sin undervisning.

– Vi har ingen nasjonal enhet som gjennomgår alle læringsressurser og gjør vurderinger av innholdet og driver noen form for lærebok-sensur. Det er likevel viktig at man tar opp med forlagene og med skolen og læreren, om innholdet i lærebøkene er egnet til å nå målene i læreplanen, både i generell del og kompetansemålene i fagplanene, skriver statssekretæren.

OPPDATERT 22.8.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen har kommentert saken på Twitter.

«Skolen skal selvfølgelig ikke fortelle at Gud skapte e.l. Men si at noen tror det», heter det i uttalelsen fra kunnskapsministeren.

Se bildet større

Kunnskapsminister har kommentert saken på Twitter.

Siste nytt i Nyheter

Nektes asyl fordi han ikke har greie på Platon og Aristoteles

En pakistansk mann som har frasagt seg islam og blitt humanist, nektes asyl i Storbritannia fordi han ikke har greie på greske filosofer.

HEF: – Stor forbedring med Skei Grande som kulturminister

– Vil nesten si hun er min drømmestatsråd, sier fagsjef i Human-Etisk Forbund, Bente Sandvig.

Skuffet over svar fra Utenriksdepartementet om Egypt

– Hvorfor snakker UD om religionsfrihet og beskyttelse av religiøse, når saken handler om et mulig forbud mot ateisme? spør Kristin Mile i Human-Etisk Forbund.

 
Fri tanke og Humanist fusjonerer

Fra 2018 har Human-Etisk Forbund ett nettsted for uavhengig journalistikk. Fritanke.no styrkes med ressursene til tidsskriftet Humanist.

Human-Etisk Forbund positivt overrasket over regjeringserklæringen

«Folkekirke»-referansene er borte. Den nye regjeringen vil ikke rokke ved prinsippet om likebehandling.

KA bekymret over regjeringens «radikalt endrede religionspolitikk»

KA, arbeidsgiverorganisasjonen for kirkelige virksomheter, er ikke like begeistret for den ferske regjeringserklæringen som Human-Etisk Forbund.