Sissel Halden: Sekularisering av Det teologiske fakultet

- Hvordan kan Trygve Wyller si at Det teologiske fakultet er sekularisert så lenge det kreves at ansatte i høyere vitenskapelige stillinger skal være ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.12.2007 kl 22:01

Fritanke.no - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

- Hvordan kan Trygve Wyller si at Det teologiske fakultet er sekularisert så lenge det kreves at ansatte i høyere vitenskapelige stillinger skal være medlemmer av Den norske kirke? spør Sissel Halden.

Publisert 2.12.2007

Vi har, som Trygve Wyller påpeker i denne artikkelen, mange former for teologi. Teologi betyr læren om gud, og vi har islamsk teologi, hinduistisk teologi, kristen teologi osv. Jeg har da heller ikke diskutert begrepet teologi.

Men hvordan kan du si at Det teologiske fakultet er sekularisert så lenge det kreves at ansatte i høyere vitenskapelige stillinger skal være medlemmer av Den norske kirke? Er ikke fakultetet med dette bundet til Den norske kirke? Hva slags institusjonelt rammeverk gir dette for forskning og undervisning? Intet annet fakultet på universitetet har denne klausul.

Vi har alle fordommer, og full objektivitet og nøytralitet finnes ikke. Men vi på religionshistorie tilstreber det så langt vi kan, og nettopp på grunn av våre fordommer er det institusjonelle rammeverk så viktig innenfor humaniora. Her skal det være åpent for medlemmer med ulike bakgrunn og livssyn til å delta og vurdere forskningsresultater.

Forskningsvirksomheten skal inngå i et fungerende argumentasjonskollektiv preget av kollegakontroll. Men når alle de vitenskapelige ansatte har sin tilhørighet til Den norske kirke og må forholde seg til bekjennelsesplikten, så sier det seg selv at dette institusjonelle rammeverket er begrenset.

En opphevelse av trostilhørigheten for de øverste vitenskapelig ansatte på Det teologiske fakultet hilser jeg selvsagt velkommen. Wyller kan jo for sitt eget vedkommende se på mitt bidrag som en oppfordring til å påskynde denne prosessen. Når det måtte vedtaes er første skritt tatt på veien mot et likeverdig forhold mellom ulike religioner og livssyn på fakultetet.

Sissel Halden
Religionshistoriker

Siste nytt i Debatt

– Forhuden har en funksjon, også for kvinner

DEBATT: – Personlig har jeg ikke hatt sex med mange omskårede menn, men noen er det blitt. Jeg har dog hatt endel sex med intakte menn. Min preferanse er helt klart en intakt penis, skriver Yvette Mariann Stornes.

Vet HU-lederen hva et overgrep er?

DEBATT: – Jeg anbefaler HU-lederen å lytte til stemmene til menneskene som har blitt frarøvet deres kroppslige autonomi, skriver Paul Omar Lervåg.

Mindretallsvern og den farlige menneskeflokken

DEBATT: – Vi trenger å snakke om både populismen, det liberale demokrati, demokratiets skyggesider og vår sivilisasjons fremtid, ikke stikke noen av disse temaene under stol.

 
Noen tok til vettet

DEBATT: Jens Brun-Pedersen mener HEF bør tenke nøye gjennom Abbas og Fozia Butt-saken før de bestemmer seg om kirkeasyl. – Den viser at vi trenger sikkerhetsventiler i samfunnet, mener han.

Ronnie Johanson: Svar til Per Bjarne Ravnå om den historiske Jesus

DEBATT: Ronnie Johanson takker for fair behandling i Per Bjarne Ravnås bokanmeldelse og svarer på noe av kritikken.

Kirkeasyl – en nødvendig sikkerhetsventil

DEBATT: Jeg er prinsipielt enig i argumentene mot kirkeasylordningen. Likevel er jeg imot at Human-Etisk Forbund skal engasjere seg for å avskaffe kirkeasylordningen nå, skriver hovedstyremedlem i HEF, Christian Lomsdalen.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse