Sissel Halden: Sekularisering av Det teologiske fakultet

- Hvordan kan Trygve Wyller si at Det teologiske fakultet er sekularisert så lenge det kreves at ansatte i høyere vitenskapelige stillinger skal være ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
02.12.2007 kl 22:01

- Hvordan kan Trygve Wyller si at Det teologiske fakultet er sekularisert så lenge det kreves at ansatte i høyere vitenskapelige stillinger skal være medlemmer av Den norske kirke? spør Sissel Halden.

Publisert 2.12.2007

Vi har, som Trygve Wyller påpeker i denne artikkelen, mange former for teologi. Teologi betyr læren om gud, og vi har islamsk teologi, hinduistisk teologi, kristen teologi osv. Jeg har da heller ikke diskutert begrepet teologi.

Men hvordan kan du si at Det teologiske fakultet er sekularisert så lenge det kreves at ansatte i høyere vitenskapelige stillinger skal være medlemmer av Den norske kirke? Er ikke fakultetet med dette bundet til Den norske kirke? Hva slags institusjonelt rammeverk gir dette for forskning og undervisning? Intet annet fakultet på universitetet har denne klausul.

Vi har alle fordommer, og full objektivitet og nøytralitet finnes ikke. Men vi på religionshistorie tilstreber det så langt vi kan, og nettopp på grunn av våre fordommer er det institusjonelle rammeverk så viktig innenfor humaniora. Her skal det være åpent for medlemmer med ulike bakgrunn og livssyn til å delta og vurdere forskningsresultater.

Forskningsvirksomheten skal inngå i et fungerende argumentasjonskollektiv preget av kollegakontroll. Men når alle de vitenskapelige ansatte har sin tilhørighet til Den norske kirke og må forholde seg til bekjennelsesplikten, så sier det seg selv at dette institusjonelle rammeverket er begrenset.

En opphevelse av trostilhørigheten for de øverste vitenskapelig ansatte på Det teologiske fakultet hilser jeg selvsagt velkommen. Wyller kan jo for sitt eget vedkommende se på mitt bidrag som en oppfordring til å påskynde denne prosessen. Når det måtte vedtaes er første skritt tatt på veien mot et likeverdig forhold mellom ulike religioner og livssyn på fakultetet.

Sissel Halden
Religionshistoriker

Siste nytt i Debatt

Hvor er Human-Etisk Forbund?

DEBATT: Aktivist Paul Omar Lervåg synes Human-Etisk Forbund har bidratt for lite til eks-muslimenes kamp.

 – Jeg vil være med i en organisasjon som fremmer noe eget

DEBATT: Jeg er medlem i Human-Etisk Forbund for å være en del av den organiserte livssynshumanismen i Norge, og for å videreutvikle den virksomheten som allerede eksisterer, skriver HEF-medlem Haakon Gunleiksrud.

Vi kan da virkelig bedre enn dette?

DEBATT: Nestleder i Humanistisk Ungdom synes Hedningsamfunnet bør ha annet å gjøre enn å gå etter ateistiske politikere som sier en bønn.

 
Biskop svarer Sandvig: Kirken og skolegudstjenestene

Biskop Halvor Nordhaug i Bjørgvin mener seg misforstått i Vårt Land-artikkelen Bente Sandvig, fagsjef i Human-Etisk Forbund, siterer.

Skolegudstjeneste = gudstjeneste minus kristendom?

– Skolegudstjenester kan uansett tilpassing aldri bli inkluderende, skriver nestleder i Humanistisk Ungdom, Øistein Sommerfeldt Lysne.

Grue har misforstått kampen for aktiv dødshjelp

– Vi kjemper ikke for et samfunn der staten skal hjelpe alle til å dø hvis lykkeindeksen ikke holder mål, skriver Ole Peder Kjeldstadli, styreleder i Foreningen Retten til en verdig død.