Robin Tande: Dialog og grunnlovfestet sjikane

Selvfølgelig må det være dialog. Men dialogen må ikke være krypende og unnvikende, skriver Robin Tande. Publisert: 28.11.2007 I Bibelens og kristen...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
28.11.2007 kl 09:55

Selvfølgelig må det være dialog. Men dialogen må ikke være krypende og unnvikende, skriver Robin Tande.

Publisert: 28.11.2007

I Bibelens og kristendommens verden er menneskene delt i to: Troende og ikke troende, gudelige og ugudelige, utvalgte eller fortapte, gode eller onde, guds barn eller - ja, nettopp - djevelens barn. Alle er født onde og fortapt på grunn av arvesynden. Så trer et frelsesverk i funksjon. De som tror og blir døpt, får ny status: De blir frelst og guds utvalgte. Alle er gitt fri vilje, men få er utvalgt til å ville tro.

Barn kan og bør frelses ved at foreldre eller andre tror for dem. De «forherdede» sjeler som ikke kan tro, skal på dommens dag sammen med djevelen kastes i ildsjøen for evig pine. Dette er noe av det vesentligste i kirkens offisielle tro og lære som nå i sin detaljrike helhet er å finne på kirken.no. I den augsburgske bekjennelse finner vi spesifisert klargjøring av den Evangelisk-lutherske troslære. Læren er grunnlovsfestet som statens syn på sine borgere, og kongen er forpliktet til å stå for det samme. Det er således meningsløst å diskutere med tilfeldige teologer og andre kirketilhengere om hva Dnk og kristendommen står for. Og mange HEF medlemmer bør kanskje friske opp sine kunnskaper om dette?

Utsagn om at det er skrevet for lenge siden, og at man ikke mener det i dag, er intellektuelt uredelig. Illustrert Bibelleksikon (gått god for av blant andre åtte norske biskoper i 1987) utdyper og innskjerper det fundamentalistiske i kristendommen og bibelens lære.

Forsøk på å få i stand en prinsipiell debatt blir møtt med (talende?) taushet, som da jeg for kort tid siden i Stavanger Aftenblad oppfordret teologer og andre om å påvise eventuelle feil i mine henvisninger til kirkens offisielle lære.

Kristendommen er pr. definisjon intolerant, diskriminerende, sjikanerende og fordømmende overfor ikke troende? Sentrale pennesterke personer i HEF bør gå hardere ut mot dette, og gjøre mer ut av Andreas Edwiens utmerkede arbeid.

Robin Tande

Siste nytt i Debatt

Biskop svarer Sandvig: Kirken og skolegudstjenestene

Biskop Halvor Nordhaug i Bjørgvin mener seg misforstått i Vårt Land-artikkelen Bente Sandvig, fagsjef i Human-Etisk Forbund, siterer.

Skolegudstjeneste = gudstjeneste minus kristendom?

– Skolegudstjenester kan uansett tilpassing aldri bli inkluderende, skriver nestleder i Humanistisk Ungdom, Øistein Sommerfeldt Lysne.

Grue har misforstått kampen for aktiv dødshjelp

– Vi kjemper ikke for et samfunn der staten skal hjelpe alle til å dø hvis lykkeindeksen ikke holder mål, skriver Ole Peder Kjeldstadli, styreleder i Foreningen Retten til en verdig død.

HEF-medlem Åsne Tveito er kritisk til at Human-Etisk Forbund ga seminarplass til filosof Ole Martin Moens tankegods om forbedring av menneskerasen.

Morten Horn framstår selv som en humanistisk «yppersteprest»

Anniken Fleisje mener Morten Horn selv postulerer ett syn på krig og livssynsbetjening som den rette humanisme. OPPDATERT: Les Morten Horns svar.

DEBATT: Morten Horn svarer på Anniken Fleisjes utspill om at Horn selv «forteller oss andre hva livssynet vårt går ut på og hva vi bør tenke».

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!