Robin Tande: Åndeligheten som manglet livets rett

- Det kunne være av interesse å få vite om Fastvolds åndelighet er noe som er uavhengig av biologi. Og i så tilfelle, på hvilken måte skiller den seg ...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
09.09.2010 kl 07:36

- Det kunne være av interesse å få vite om Fastvolds åndelighet er noe som er uavhengig av biologi. Og i så tilfelle, på hvilken måte skiller den seg fra den religiøse åndeligheten?

Skal dette bli den endelige beskrivelse av filosofen Morten Fastvolds artikkel "På sporet av en humanistisk åndelikhet" i Fri Tanke 02-2010? Etter å ha studert siste nummer av bladet, melder dette spørsmålet seg. En omfattende og provoserende artikkel som denne, burde kanskje forventes å resultere i et påfølgende nummer med mange reaksjoner og svar. Men en kort kommentar; "En uautorisert betraktning om åndelighet" av Rudolf Walter - en god oppsummering av reaksjonene? - ser ut til å ville avfeie en debatt.

Noe som kunne tjene som et mer diskusjonsrettet svar, dukker imidlertid opp i Levi Fragells artikkel "Min tanke er fri!" Han skriver: "Harald Schjelderup (1957) viste meg at de sjelelige opplevelser jeg var oppdratt til å tro var åndelige manifestasjoner fra Himmelen, like gjerne kunne fremkalles ved enkle suggestive metoder eller kjemikalier. Den salige lykkerusen man kunne oppnå ved å hengi seg til felles og høylytt bønn, rytmisk sang og fysiske bevegelser, utløser kroppens egne lykkehormoner (endorfine opiater), som til og med kan dempe smerter og frigjøre indre organers naturlige ressurser. Slike effekter kan kalles velsignelse, salvelse, møte med Gud, åndsdåp og helbredelse."

Det Fragell her viser til, har samme gyldighet for Fastvolds sekulære "åndelighet". Harald Schelderups metafysikkrelaterte bok "Det skjulte menneske" (1961) har stor relevans til disse tingene. Og i dag hevder forskningsteorier blant annet, at vår overlevelsesmekanisme kan gi oss belønning for strevet med å komme opp til en fjelltoppen, i form av en ekstra dose berusende dopamin; en motivering til gjentagelse. Da evolusjonen frembrakte dette i vår primitive fortid, måtte man nemlig klare store anstrengelser, hvis man skulle overleve. Ref. "Rusa på kroppens egne stoffer" på forskning.no.

Vi er sikkert svært mange, som således har en godt begrunnet tro på at Fastvolds åndelighet ikke er annet enn slike biokjemiske prosesser. Det kunne være av interesse å få vite om Fastvolds åndelighet er noe som er uavhengig av biologi. Og i så tilfelle, på hvilken måte skiller den seg fra den religiøse åndeligheten?

Robin Tande

Siste nytt i Debatt

Biskop svarer Sandvig: Kirken og skolegudstjenestene

Biskop Halvor Nordhaug i Bjørgvin mener seg misforstått i Vårt Land-artikkelen Bente Sandvig, fagsjef i Human-Etisk Forbund, siterer.

Skolegudstjeneste = gudstjeneste minus kristendom?

– Skolegudstjenester kan uansett tilpassing aldri bli inkluderende, skriver nestleder i Humanistisk Ungdom, Øistein Sommerfeldt Lysne.

Grue har misforstått kampen for aktiv dødshjelp

– Vi kjemper ikke for et samfunn der staten skal hjelpe alle til å dø hvis lykkeindeksen ikke holder mål, skriver Ole Peder Kjeldstadli, styreleder i Foreningen Retten til en verdig død.

HEF-medlem Åsne Tveito er kritisk til at Human-Etisk Forbund ga seminarplass til filosof Ole Martin Moens tankegods om forbedring av menneskerasen.

Morten Horn framstår selv som en humanistisk «yppersteprest»

Anniken Fleisje mener Morten Horn selv postulerer ett syn på krig og livssynsbetjening som den rette humanisme. OPPDATERT: Les Morten Horns svar.

DEBATT: Morten Horn svarer på Anniken Fleisjes utspill om at Horn selv «forteller oss andre hva livssynet vårt går ut på og hva vi bør tenke».

Annonse
Annonse
Annonse
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!