Roar Johnsen: Menneskerettigheter for alle

- Det er ingen grunn til å kritisere forbundets og generalsekretærens syn i denne saken, skriver tidligere styreleder i HEF, Roar Johnsen. Publisert...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
05.11.2008 kl 08:47

Fritanke.no - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

- Det er ingen grunn til å kritisere forbundets og generalsekretærens syn i denne saken, skriver tidligere styreleder i HEF, Roar Johnsen.

Publisert: 5.11.2008

Generalsekretærens støtte til bruk av hijab som en del av politiuniformen har avstedkommet noen skarpe reaksjoner. Det er fint at religiøs praksis i det offentlige rom settes under debatt, men det er ingen grunn til å kritisere forbundets og generalsekretærens syn i denne saken.

Human-Etisk Forbund har lenge arbeidet på tre viktige områder; religionskritikk, likeverd for livssyn og tilbud til mennesker med et humanistisk livssyn.

Religionskritikken er viktig på flere måter. I vår kultur, hvor det er vanskelig å vokse opp uten å bli innpodet med landets statsreligion enten man ønsker det eller ikke, må den enkelte person ta et oppgjør med religionen. Her bidrar forbundet bl.a. med bøker utgitt på Humanist forlag og ved å ta opp religionskritiske temaer knyttet til kristendommen, islam eller andre religioner og nyreligiøse retninger. Forbundet fokuserer mest på kirkekritikken, - og særlig mot de privilegier den kristne kirken nyter.

Kampen for menneskerettigheter står også sterkt i forbundet. Særlig er det likebehandling av humanister og andre ikke-religiøse som prioriteres. Menneskerettighetene skal sikre at enkeltpersoner ikke diskrimineres av myndighetene. Dette brukes til fordel for humanister som er diskriminert ved ansettelser, i forhold til KRL-faget, offentlige økonomiske støtteordninger, vigselsrett etc. Noen ganger kan det også være naturlig å bruke denne kunnskapen til å belyse andre former for diskriminering fra myndighetenes side på grunn av en persons livssyn.

Det tredje satsningsområdet er tydelig gjennom forbundets tilbud om seremonier ved livets høytider, men omfatter også sosialt fellesskap, kulturtiltak, studiearbeid, ungdomsarbeid, internasjonalt solidaritetsarbeid etc.

Svært mange av forbundets medlemmer kjenner disse hovedområdene. Det er derfor vanligvis ikke behov for å presisere at man er kritisk til islam selv om man tar opp en sak om mulig diskriminering av en muslim.

Roar Johnsen
Tidligere styreleder Human-Etisk Forbund

Siste nytt i Debatt

Ble møtt med råtne tomater i Norge - var en samlende skikkelse i USA

KOMMENTAR: Nylig avdøde Billy Graham var en randskikkelse i norsk kristenliv. For amerikanerne var han samlende. Det sier noe om kulturforskjellene mellom norsk og amerikansk kristenliv.

- Som motstander av religiøs forkynnelse i skolen forstår jeg frykten for yoga

DEBATT: Det er lett å latterliggjøre sørlandspolitikere og vestlandspastorer som kjemper mot yoga i skolen, kommunen og blant kristne. Klarer vi å se hvorfor latterliggjøringen er problematisk? spør hovedstyremedlem i Human-Etisk Forbund, Christian Lomsdalen.

Retten til å bestemme over eget liv. Hvorfor LIM ønsker forbud mot søskebarnekteskap

DEBATT: Et forbud mot søskenbarnekteskap vil være et viktig ledd i kampen mot ukultur og sosialt press, mener Dana-Æsæl Manouchehri.

 
Hvordan kan kirka så til de grader være i utakt med sitt eget grunnlag?
– HEF bør ikke sniksubsidiere Humanist Forlag gjennom en bokutgivelse

Økonomisjef i Human-Etisk Forbund, Harald Masst, mener Humanist Forlag har en svært solid økonomi og er godt rustet for omstilling om konfirmasjonsboka faller fra.

– HEF bør ikke bruke begrepet «sekulær muslim»

DEBATT: «Sekulære muslimer» – hva betyr det? Og hva kan ordbruken føre til? HEF-medlem Siamak Yazdankhah er kritisk til Fri tankes bruk av begrepet.

ANNONSE
Annonse