Baard Thalberg: Happy man på uniform? Svar til Iver Dreiås

#Dilemmaet med hijaben er en reell utfordring for mange kvinner i vårt land, mens "Happy man" som ryggmerke er søkt og oppkonstruert, skriver Baard Th...

Tekst:

Publisert:

Oppdatert:
10.11.2008 kl 10:04

Fritanke.no - nettavis for livssyn og livssynspolitikk
Human-Etisk Forbund

Dilemmaet med hijaben er en reell utfordring for mange kvinner i vårt land, mens "Happy man" som ryggmerke er søkt og oppkonstruert, skriver Baard Thalberg.

Publisert: 10.11.2008

Iver Dreiås spør om Human-Etisk Forbund ville støtte ham i at dersom hans datter søkte seg inn i Politiet at han i så fall ville ha rett til å kreve at hun skulle bære "Happy man" på uniformen.

Selv om dette ikke har vært konkret diskutert i forbundet er det allikevel lett å slå fast at det vil vi overhodet ikke støtte ham i. Til grunn for en slik avvisning kan vi begynne med at Iver Dreiås ikke er i en posisjon til å kreve dette på vegne av sin datter eller pålegge henne selv å skulle kreve det. For å komme inn på politiskolen må man være over 18 år og dermed myndig, ergo vil dette være utenfor Dreiås' myndighetsområde, han har rett og slett ikke noe med det.

Om så datteren selv skulle komme på og deretter fremme et slikt krav overfor Politidirektoratet ville vi nok ikke støtte henne heller i det. Det skyldes at vi innenfor humanismen ikke har tradisjoner for å misjonere eller å være pålagt å bære synlige tegn på vår livssynsmessige tilhørighet.

Vi er ikke begeistret for at andre livssyn praktiserer det heller. Men i tilfellet med hijaben som har utløst denne debatten ser jeg det slik at det er en akseptabel tillempning å gjøre for bedre muligheten for integreringen av innvandrere og deres barn.

På sikt blir vårt samfunn bedre av at alle som bor her finner seg til rette på flest mulig arenaer. Dette handler om å godta variasjon hos enkelt mennesker og ikke kreve at alle skal passe inn i samme "støpeform". Dilemmaet med hijaben er en reell utfordring for mange kvinner i vårt land, mens "Happy man" som ryggmerke er søkt og oppkonstruert.

Selv om man ikke har så mye tilovers for islam som religion, eller andre religioner for den sakens skyld, så bør vi søke å samarbeide best mulig med menneskene som tilhører de respektive religionene.

Vi må ha respekt for menneskers behov og situasjon, selv om vi misbilliger deler av deres livssyn. Og vi kan dermed også kreve de samme tilbake.

Jeg plent nekter å gå med hijab og krever respekt for det.

Baard Thalberg
Hovedstyremedlem HEF

Denne saken diskuteres også på bloggen Den tvilsomme humanist

Siste nytt i Debatt

Hovedstyret i Human-Etisk Forbund støtter et forslag som går hardt utover mindre livssynssamfunn, men overhode ikke rammer forbundet selv. Det lukter majoritetsarroganse, mener nestleder i Humanistisk Ungdom, Øistein Sommerfeldt Lysne.

– Vi må kunne kalle et forbud for et forbud

DEBATT: Debatten rundt Humanistisk ungdoms omskjæringsvedktak, gjør at seieren ikke smaker så godt som det burde, skriver Øistein Sommerfeldt Lysne.

– Tradisjonsargument for omskjæring er ufornuftig

DEBATT: Rituell omskjæring av guttebarn er en flere tusen år gammel tradisjon, men holder det som argument for?

 
Hvorfor sponser staten alternativbransjen?

DEBATT: Heidi Maria Lundbye synes alternativbransjen bør begynne å betale moms. Det gjør den ikke i dag.

– Forhuden har en funksjon, også for kvinner

DEBATT: – Personlig har jeg ikke hatt sex med mange omskårede menn, men noen er det blitt. Jeg har dog hatt endel sex med intakte menn. Min preferanse er helt klart en intakt penis, skriver Yvette Mariann Stornes.

Vet HU-lederen hva et overgrep er?

DEBATT: – Jeg anbefaler HU-lederen å lytte til stemmene til menneskene som har blitt frarøvet deres kroppslige autonomi, skriver Paul Omar Lervåg.

ANNONSE
Annonse
ANNONSE
Annonse